Viva x Fixi – en kreativ cykeltur

4

Publicerad 21 september 2020, 11:09 av Alexander Åberg

Hur går man från idé till verklighet? Följ med när Vivas creative-team berättar om resan från koncept till material för kunden Fixi.

Fixi är en startup som styrs från några kvadratmeter i centrala Uppsala. Vd Rafi Mohammad och marknadschef Ludvig Edström vill förenkla cykelreparationer, genom att hämta upp och lämna trasiga cyklar för reparation. Våren 2020 fick Vivas creative-team möjligheten att ta fram koncept och grafiskt material till lanseringen av Fixi.

Utmaningen


Den största utmaningen med Fixi var att tjänsten är ny (åtminstone för cyklar). Målet var att med enkel kommunikation förmedla trygghet och tydlighet. Creative-teamet började med en digital workshop i Mural.

– Flera hjärnor är bättre än en.Tillsammans kollade vi på Fixis hot och möjligheter, både interna och externa, säger Fredrik Lundqvist, Creative Director på Viva.

– Vi kom fram till att Fixi erbjuder en enkel lösning, deras tjänst känns igen tack vare många andra tjänster som digitaliserar vardagen, till exempel Foodora. Användaren slipper googla och välja reparatör, samt spar tid. Dessutom är tjänsten perfekt för större städer, berättar han.

Creative-teamet hittade även negativa aspekter att ha i åtanke. Bland annat är det redan enkelt att reparera cyklar i större städer, Fixi kostar pengar, det finns fanns risker med att uppfattas som otrygga och opersonliga samt huruvida Fixi skulle paketeras.

Fixi illustration av Viva Media

 

Vad ska kommunikationen bygga på?


Teamet landade i 4 kärnor som all Fixi-kommunikation ska bygga på: tydlighet, trygghet, enkelhet och prisvärdhet. Det viktiga blir att förklara exakt hur Fixi fungerar, utan att bli komplicerad.

– Vi behöver även vara transparenta och visa vem som styr Fixi och reparatörerna bakom. Det vill man veta som användare, säger Fredrik Lundqvist. Det skapar trygghet.

Samtidigt behöver Fixi symbolisera enkelhet och prisvärdhet. Det ska vara enkelt att förstå tjänsten, samtidigt som värdet i att få cykeln hämtad och lämnad kommuniceras på ett tydligt sätt.

 

Lösningen och leveransen


– På Viva vill vi alltid bygga ett starkt koncept först, innan vi går vidare till hur stories eller prints ska se ut. En tidig koncept-idé för Fixi var “Fixi – länge leve cykeln”, för att kommunicerar att Fixi älskar cykeln och vill ge den ett längre liv. Men vi förstod snabbt att det var för otydligt och att vi behövde konkretisera tjänsten mer, berättar Fredrik Lundqvist.

Istället valde teamet att vara så konkreta och hands-on som möjligt: “Fixi – fixa cykeln med mobilen”. Argumenten var enkla – det gällde att snabbt och enkelt förklara för användaren vad Fixi är och vad man använder den till.

 

– All copy till Fixi är pedagogisk och användarcentrerad. Vi satte oss i användarens skor, och tänkte stegvis vad som händer från annonsen till att man landar på sajten. “Vilka frågor har man? Vad behöver man veta?” sedan byggde vi förklarande copy utifrån det, säger Fredrik Lundqvist.

Fixi illustration av Viva Media

 

Design för en bred målgrupp

 

För att linjera med och sätta den pedagogiska copyn till liv använde Art Director David Marklund livfulla färger, med illustrativa figurer.

– Fixi ska attrahera en bred målgrupp: alla som cyklar. Designen ska kännas lättsam och tillgänlig, inte smal och konstlad. Våra färger och figurer ska vara lätta att tycka om, oavsett ålder. Vi vill även komplettera med fotografier, och bygga in riktiga människor som en del av profilen, för att det ska kännas personligt, berättar han. 

 

Fixi-samarbetet resulterade i banners, explainer och design för sajten. Dock väntar fler spännande produktioner allt eftersom Fixi utvecklas och når nya städer.

– Samarbetet med Viva har fungerat riktigt bra. Trots tighta deadlines och stundtals komplexa leveranser så har resultatet blivit kraftfullt. Vi ser fram emot att jobba mer med Vivas kreativa team, berättar Rafi Mohammad, vd på Fixi.

 

Fixi illustration av Viva Media


Viva creatives 3 viktigaste lärdomar från Fixi-samarbetet



1. Täta avstämningar

Tack vare gemensam slack-kanal kunde teamet och Fixi snabbt lösa frågor och få snabba, täta feedback-rundor som sparade tid.

2. Strukturerade workshops

Ett tydligt ramverk och en tydlig desired outcome i workshops gav snabbare resultat. Kreativitet mår (till skillnad mot vad många tror) bäst när den tyglas.

3. Fokus på tydlighet

2020 drunknar vi i tjänster, program, appar och content. För Fixi valde Viva från början att vara super-tydliga med vad tjänsten faktiskt är, och på vilket sätt den direkt gynnar användaren.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
3

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy