Appen Waze navigerar bilförare in i framtiden.

Hur många gånger har du suttit fast i en bilkö, totalt ovetande om när du beräknas komma fram och önskat att du haft den där magiska genvägen? Hur många gånger har du varit glad att någon varnat dig för en poliskontroll runt hörnet eller undrat när du måste börja köra för att hinna fram i […]

Publicerat
Inlägg Google

Hur många gånger har du suttit fast i en bilkö, totalt ovetande om när du beräknas komma fram och önskat att du haft den där magiska genvägen? Hur många gånger har du varit glad att någon varnat dig för en poliskontroll runt hörnet eller undrat när du måste börja köra för att hinna fram i tid, givet trafikläget? Svaren på dessa frågor stavas Waze och det är vi bilförare som gör det möjligt.    

 

När jag första gången testade navigerings-appen Waze för ca 3 år sedan var jag inte särskilt imponerad och den har legat i vila på min iPhone sedan dess så när som vid några få tillfällen.

 

Just nu befinner jag mig i Silicon Valley i Kalifornien. Efter att kört runt i LA och San Francisco, ett par av USA:s hårdast trafikerade städer med i vissa fall oändliga köer bestämde jag mig för att ge appen Waze en ny chans. För er som inte känner till den är det en navigations-app som sedan 2013 ägs av Google. Som vanligt när det gäller Google är den gratis att använda och riktigt bra. Den följer mig på min resa tillsammans med över 50 miljoner andra användare som är ute på vägarna och hela tiden skickar data om trafikläget. Appen upplyser sedan andra trafikanter om bilköer, poliskontroller, olyckor, föremål på vägarna, dimma och allt annat som kan vara aktuellt. Utifrån den datan föreslår Waze alltid den snabbaste vägen givet det aktuella trafikläget. I hårt trafikerade städer är det en helt ovärderlig hjälp som kan spara timmar bakom ratten.

 

Precis som i ”delnings-samhället” i övrigt bygger det på att ju mer personer som hjälper till att tillföra information desto mer data och bättre resultat. Detta görs antingen genom att bara använda den och därmed automatiskt dela informationen om hur din körning går eller att vara mer aktiv och faktiskt rapportera något som känns viktigt, till exempel varna för en poliskontroll. Precis som i gamla dagar när man varnade andra trafikanter med några blinkande med helljusen kan man nu med ett enkelt knapptryck nå tusentals användare bakom ratten i realtid. Oavsett om man tycker det är moraliskt rätt eller inte uppnår man i alla fall resultatet att en hel del förare saktar ner farten och då har man väl i alla fall uppnått något slags syfte.

waze grafik

Waze har visserligen mött en viss hatkärlek från t.ex. taxichaufförer som under många år varit hyfsat ensamma om att känna till genvägar eller kanske omvägar som lönar sig vid trafikstockningar. Något som nu är tillgängligt för alla, dessutom baserad på aktuell data snarare än antaganden. Samtidigt kan alla direkt få svar på om den alternativa vägen faktiskt går snabbare eller inte, man kan enkelt ställa in när man ska vara på en viss destination och telefon säger till när det är dags att börja köra.

 

Informationen man kan utvinna från detta är mycket värdefull för t.ex. städer som planerar sin framtida infrastruktur. Till exempel har Rio de Janeiro, som just nu bygger om stora delar av vägnätet i princip uteslutande använt sig av Waze-data för att klara av det väntade trafikkaoset i samband med kommande sommar-OS.

waze annons

En annan intressant aspekt är den marknadsföringsmöjlighet som uppstår i kölvattnet av detta. Så fort bilen stannar dyker det upp en liten annons för t.ex en restaurang i närheten som man med ett enkelt knapptryck kan navigera om till eller en viss butik, bensinstation, däckverkstad eller liknande. Självklart lär sig snart appen (baserat på vad du tidigare fastnat för eller vad du sökt på i telefon) vilken slags mat du gillar, om du har småbarn och kan vara intresserad av leksaker, vilken bensinkedja du brukar tanka på etc. Allt för att ge dig så relevanta annonsförslag som möjligt, den bästa upplevelsen och samtidigt bäst effekt för annonsörerna.

 

Detta är en ganska orörd marknad i Sverige än så länge men som kommer explodera de kommande åren. Och som med allt annat, ju mer människor som använder sig av appen desto större blir användarvärdet för övriga. Skrämmande kan någon tycka men det är den verklighet vi lever i – We better like it or not!