Webbtidningen – Optimalt innehåll för god SEO

2

Publicerad 12 oktober 2010, 08:10 av Viva Media

Rikt & relevant innehåll skapar goda förutsättningar

Ända sedan tryckkonsten uppfanns har vi vänt oss till tryckta medier för att finna relevant information. När internet gjorde entré dröjde det inte länge förrän de flesta tidningarna i världen hade en nätupplaga. Det nya mediet ställde högre krav på snabbare rapportering och skapade nya förutsättningar för hela tidningsbranschen. Att kunna presentera bra nyheter med ett rikt och relevant innehåll blev nu allt viktigare när konkurrensen mellan tidningarna ökade i takt med tillgången på information.

Det är just detta rika textinnehåll som idag ger optimala förutsättningar för webbtidningarna att ranka högt hos sökmotorerna. Men hur kommer nu detta sig?

Relevant text ger schyssta länkar

Som ni säkert redan vet om så tittar Googles sökmotor på flera faktorer innan man avgör hur en sida bör ranka på specifika sökord. Men i det stora hela så kan vi säga att den tittar på sidans innehåll, interna struktur och antalet länkar till sidan.

Att webbtidningarna sitter på en skatt när det gäller textinnehållet råder det ingen tvekan om. Relevanta och intressanta texter med god rubriksättning, god disposition och fördelaktig styckesindelning uppskattas av både besökaren och Google.

Besökaren som tycker att texten är bra väljer i många fall att sprida vidare informationen genom sin blogg eller andra sociala medier. På detta sätt når informationen ut till fler läsare som i sin tur väljer att sprida informationen. Google ser nu att det är många som länkar till den specifika artikeln och kan därmed se att många finner textinnehållet intressant. Artikelns innehåll har därmed genererat flertalet länkar.

God struktur men sämre On-page

Det stora antalet in-länkar ger tillsammans med webbtidningarnas struktur ännu en förutsättning för god synlighet på Google. En enkel struktur med en tydlig hierarki och specifika kategorier visar tydligt vilka sidor som är mer väsentliga än andra. Många webbtidningar arbetar även med länkar till relaterade artiklar. Med hjälp av dessa länkar kan besökaren och Google enkelt finna andra artiklar i ämnet.

Men dessvärre så brister många webbtidningar i sin on-page-optimering. Alltså sidans meta-data stämmer inte alltid speciellt bra med vad sidan innehåller. Ofta skapar de breda kategorierna svårigheter att specificera bestämda sökord.

Nya verktyg ger snabbare informationsspridning

Det är dock viktigt att påpeka att den relevanta och intressanta texten endast skapar goda förutsättningar för framgångsrik SEO. Skulle tidningarna lägga ner en bråkdel av sin tid skulle de enkelt kunna klättra bland konkurrensen på sökmotorerna. Med Googles uppdaterade verktyg och allt snabbare indexering kan det snart bli aktuellt att börja arbeta med SEO på allvar för att bli först och störst bland informationsspridning även via sökmotorerna. Detta sker redan till viss del genom Google Realtime; Googles verktyg för informationsspridning bland sociala medier.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy