WordPress Meetup i Norrköping
Den 25 maj var MediaAnalys på WordPress Meetup i Norrköping, ett event med fokus kring WordPress. Utöver WordPress handlade det även om E-handel, konvertering, snabbhet på webbplatser och sökmotoroptimering. Urban Lindstedt var moderator och föreläsare var Nikke Lindqvist, Mattias Stahre, Thord Daniel Hedengren, Erik Johansson, Albert Bertilsson, Vincent Boiardt, Anders Abrahamsson och Mattias Pihlström. Mattias Pihlström – E-handel 90% logistik Ur Mattias genomgång […]
Den 25 maj var MediaAnalys på WordPress Meetup i Norrköping, ett event med fokus kring WordPress. Utöver WordPress handlade det även om E-handel, konvertering, snabbhet på webbplatser och sökmotoroptimering.
Urban Lindstedt var moderator och föreläsare var Nikke Lindqvist, Mattias Stahre, Thord Daniel Hedengren, Erik Johansson, Albert Bertilsson, Vincent Boiardt, Anders Abrahamsson och Mattias Pihlström.
Mattias Pihlström – E-handel
90% logistik
Ur Mattias genomgång framgick att arbetet bakom e-handel är mer komplext än vad man kanske tänker sig. Det kan tyckas enkelt att bara lägga till en köp-knapp på webbplatsen och sen är det klart. I verkligheten är det betydligt mer än så. Mattias anser att endast 10% är webb och 90% är logistik. Det är mycket som ska hanteras: frakter, valutor, moms, ordrar osv.
Ge poäng för allt användaren gör
Ett intressant sätt att få besökarna på webbplatsen att utföra aktiva handlingar är att ge poäng på allt användaren gör. Köper man något får man poäng, lämnar man en kommentar till en produkt får man också poäng.
Transparent kundtjänst
Något annat som förespråkades var en tranparent kundtjänst. Med transparent kundtjänst menas att alla besökarna får se alla de frågor och svar som tidigare ställts. Dessutom kan kunderna hjälpa andra kunder vilket gör att företaget bakom webbutiken inte behöver kontaktas då problemet redan har lösts av kunderna mellan varandra.
Rösta fram en produkt för produktion
En annan bra idé som presenterades var att visa upp ett antal produkter och låta besökarna via sociala medier rösta på den produkt som de kunde tänka sig att köpa. Ingen av produkterna hade vid frågetillfället börjat tillverkas. Besökarna avgjorde på det sättet vilka av produkterna som skulle gå till produktion. Det innebär att man inte behöver producera något som ändå ingen i framtiden kommer att köpa.
Albert Bertilsson – Hur man snabbar upp en webbplats
Presentationen handlade om hur man snabbar upp riktigt stora webbplatser på bästa sätt. Det var en av de mest tekniska presentationerna under dagen och jag kommer inte att gå på djupet i tekniken i det här inlägget. Caching, lagring av bilder på en filserver samt hur CDN fungerar är några av de bitar Albert gick igenom. För mer information rekommenderar jag videon.
Mattias Stahre – Hur man använder admin på framsidan
Fler och fler webbplatser använder WordPress admin-funktioner på framsidan för att bygga webbapplikationer eller förenkla användarupplevelsen för inloggade användare. Detta tog Mattias fasta på när han gick igenom ett case med användaruppgifter som presenterades direkt på framsidan av WordPress för inloggade användare.
Sökfunktion med Apache Solr
De hade byggt en sökfunktion på webbplatsen med Apache Solr som kunde göra relativt komplexa sökningar med datan från databasen. Det är Open Source vilket Mattias förespråkar starkt.
Innehåll beroende på ort
I det case som presenterades fanns funktioner för att anpassa webbplatsens utseende och information beroende på vilken stad besökaren kom ifrån. Detta gjordes med hjälp av en lista med IP-nummer. Om besökaren är från Kalmar visas relevant information för just Kalmar. Ett intressant sätt att öka användarvänligheten och konverteringsgraden.
Erik Johansson – Hur man gör WordPress admin mer användarvänligt
Många tror fortfarande att WordPress enbart är en bloggplattform. Många efterfrågar mer CMS-funktioner och färre blogg-funktioner i WordPress admin. Det var något som Erik tog upp i sin genomgång.
Han visade oss hur man kan skapa ett sidträd i WordPress admin med Admin Menu Tree Page View, vilket gör WordPress mer likt många andra CMS. Något annat som enligt Erik är viktigt är att plocka bort sådant från admin som inte används. Om länkar inte används, visa inte den delen.
Ett annat tillägg Erik rekommenderade var Advanced Custom Fields vilket jag själv har goda erfarenheter av.
Nikke Lindqvist – WordPress sucks at SEO
Nikke har byggt sig själv ett namn då han figurerat både i SVT och i Aftonbladet.
Genomgången var uppbyggd kring 10 punkter. Dessa 10 punkter hoppas han att temaskapare tar med sig när de skapar sina teman. Istället för att använda SEO-plugins anser Nikke att funktionerna som har med sökmotoroptimering att göra antingen ska ligga i core (WordPress-kärnan) eller i temat. Detta eftersom SEO-plugins inte innehåller allt man behöver och istället innehåller en del man inte behöver.
Det var inte helt lätt att förstå poängen med att undvika SEO-plugins
- Urban: ’All den här funktionaliteten som du efterfrågar. Skulle det gå att bygga den i ett enkelt installerabart plugin?’
- Nikke: ’Jag förstår inte varför man skulle göra det.’
Flera huvudrubriker
Varje sida har en huvudrubrik i WordPress. Den används ibland även som titel eller menyrubrik, vilket inte är helt optimalt. Som menyrubrik kan den bli för lång. Därför bör man enligt Nikke ha många olika varianter av huvudrubriken för flera olika scenarion på webbplatsen där den kan förekomma, exempelvis vid navigering.
Avslutningsvis
Jag vill avslutningsvis tacka alla föreläsare och Angry Creative som gjort WordPress Meetup möjligt och hoppas på fortsättning nästa år.
Se hela eventet i videon nedan: