Behov
Galderma upplevde att marknadsföringen för Basiron behövde ett lyft. De anlitade oss hösten 2016 för att få hjälp med marknadsföringen i en konkurrenskraftig bransch. Företaget hade förlorat marknadsandelar och önskade en större försäljning av Basiron. Galderma blev inför 2017 strategikund och vi startade arbetet med deras marknadsföring i sin helhet.
Vivas lösning
Unga influencers som tilltalar målgruppen var en ingrediens i marknadsföringen och den slagkraftiga kampanjen “Finnar är bajs” i sociala medier gav bra resultat.
Viva skiftade fokus från marknadsföring i traditionella kanaler till marknadsföring anpassad till målgruppens faktiska beteende – i ålder 18-25. Det ledde till ökat antal konverteringar och mer försäljning.
Sponsrade inlägg i sociala medier och kreativ annonsering på bland annat Youtube, samt programmatiska köp av både banners och video i diverse miljöer. Synergin mellan de olika marknadsföringsinsatserna skapade en helhet.
Annonser på Spotify var ett naturligt val efter den beteende- och målgruppsanalys som genomfördes i och med uppdraget. På Spotify fanns den unga målgrupp som Basiron ville rikta sig till.
Jag känner stort förtroende för Viva Media efter år av samarbete. Deras kompetens har verkligen fått vår försäljning att öka.

Elisabeth Winborg
Brand Manager på Galderma