BilDahl grundades 1996 av Leif Dahl och är numera en del av Bilia. Under 2000-talet har bolaget växt längs Norrlandskusten och finns nu från Örnsköldsvik i söder till Luleå i norr. BilDahl har ett utbud från Mercedes, Nissan och Citroën. Fokus är på personbilar och de säljer både till företag och privatpersoner.
Viva Media inledde 2020 ett projekt med BilDahl där företaget behövde omorganiseras till ett mer digitalt koncept. Bokning av provkörning och möten som vanligtvis sker i butik skulle nu behöva lösas via en hemsida.
Insikten var att i en bransch där köp vanligtvis är knutna till fysiska element kan det vara svårt att bemöta målgruppens förväntningar. Uppdraget var att paketera konceptet till samma målgrupp, men i en ny miljö. Vivas roll i uppdraget var att se till att hemsidan förmedlar trygghet, kvalite och expertis.
Målet var att ge en lika personlig presentation digitalt. På samma sätt som kunden i butik går runt och tittar, känner på och jämför olika modeller så måste samma omfattande upplevelse levereras på hemsidan.
BilDahls slogan “En enkel och hållbar resa” inspirerade till hemsidans copy “Resan börjar med ett klick” som Viva fick förtroendet att skapa.
För BilDahl var det viktigt att att kundupplevelsen skulle fortsätta vara personlig och förmedla den trygghet samt service som de har när hela kundresan görs via fysiska möten. Samtidigt som företaget erbjuder något nytt måste värderingarna linjera med tidigare kommunikation. BilDahl strävar efter hållbarhet, gentemot sina kunder och miljön. Kvaliteter som dessa präglar hemsidans utformning och ska vara likvärdig de fysiska butikerna.
Viva framställde ett koncept för hemsidan där lättillgängligt kommunikation mellan kund och personal var centralt. För att möta kundbeteendet på bästa sätt baserades sajten utifrån en omfattande marknadsplan där hela BilDahls affär setts över.
Eftersom BilDahl vill erbjuda personliga möten innefattade skapandet av den nya hemsidan materialproduktion för att ge kunden ett ansikte på personalen och konkret bild på det nya konceptet. Detta resulterade bland annat i att personalen presenterades i ett varmt och personligt ljus på hemsidan och där chatten blev en central funktion för att leverera service till kunden.
Marknadsplanens vitala del bestod av en implementering av SEO och SEM för att ge webbsidan bästa möjliga förutsättningar för kundernas sökbeteende genom hela kundresan. Det komplementerades av en mer visuell kommunikation i Google Display, YouTube, Facebook och Instagram. För att få bygga förtroende och ge BilDahls presumtiva kunder mer information gjordes även native-annonser i lokala tidningar.
För samtliga placeringar genomfördes sedan en produktion som på samma sätt som hemsidan kommunicerade BilDahl som personlig, trygg, hållbara och med omtanke för miljö.
För att verkligen jobba krossfunktionellt så tog Viva fram en audioprofil åt BilDahl för att göra införande i radio, ett medie där målgruppen specifikt finns och där BilDahl på ett relevant sätt kan långsiktigt fånga kundens intresse.
“Vi är glada över samarbetet med Viva, och tack vare ett tätt partnerskap, snabba feedbackrundor och ett spännande koncept har BilDahl kommit långt i vår digitala kommunikation.”
Karl-Erik Jonsson
Vice vd BilDahl
Helheten som byggdes upp kring BilDahls mer digitala närvaro har från juni 2020 fram till februari 2021 hittills resulterat i en bred exponering mot målgruppen och resan som började med ett klick fortsätter.
Instagram/FB
1 651 239 visningar
Youtube
1 562 006 visningar
269 898 fulla visningar
SEO
135 006 visningar
36 088 klick
Displayannonsering
595 069 visningar
383 815 personer
951 klick