Viva Media

Fixi

Bakgrund

Fixi är ett svenskt startup-bolag som vill underlätta processen för cykelreparation genom att sköta hämtning och lämning emellan cykelverkstad och kund. Fixi kom till Viva med uppdraget att lansera dem på marknaden till sommaren 2020.

Utmaning

Utmaningen var att skapa en design och kommunikation som attraherar en bred målgrupp, nämligen alla som cyklar, samtidigt som en helt ny typ av tjänst presenterades på marknaden i Uppsala och Stockholm. Vi ville också kommunicera att med Fixi är det enkelt att äga en cykel och allt som hör det till.

Lösning

Viva skapade en varumärkesidentitet åt Fixi, med en design som känns lättsam och tillgänglig, istället för smal och konstlad. 
Vi tog fram livfulla och färgglada illustrationer kompletterade med riktiga fotografier för att skapa en personlig känsla.

Utifrån designen skapade Viva affischer, flyers, animerade annonser och en explainer som på 20 sekunder som förklarade vad Fixi är och hur de gör livet med cykel enkelt. Tack vare den dynamisk designen är det lätt att forma efter olika kommunikativa budskap.

Utifrån en stabil plattform som togs fram från målgruppsinsikter lanserades sedan Fixi på marknaden. Först den mindre Uppsalamarknaden för att sedan göra Stockholmslanseringen ännu bättre.

Marknadsföringsstrategin byggdes utifrån synergier mellan annonsering och organiskt innehåll samt med stor vikt på PR & influencersamarbeten. Allt för att umgås så mycket som möjligt med målgruppen och få dem att förstå att man nu kan laga cykeln enkelt och smidigt via mobilen.

Det kommunikativa innehållet sattes upp för att kunna prata till kunden i dennes unika resa mot konvertering. Visuella annonser på YouTube, Instagram och Facebook kombinerades med en noga utvald grupp av profiler som fick visa hur dem själva hade nytta av Fixi. Och i sin tur ge sina följare en rabattkod för att prova hur enkelt Fixi kan göra människors cykelliv.

Resultat

Uppsala

Instagram/FB
213 444 personer
1 239 167 exponeringar

Youtube
701 445 exponeringar
343 950 kompletta visningar

Webb
1 975 personer
besökte hemsidan

Stockholm

Instagram/FB
618 878 personer
2 294 163 visningar
Profilsamarbeten räckvidd:
637 491 personer

PR
197 000 personer
142 000 sek PR värde

Youtube
501 385 visningar
251 428 kompletta visningar

Webb
5 858 personer
besökte hemsidan
+800% nya betalande användare

“Samarbetet med Viva har fungerat riktigt bra. Trots tighta deadlines och stundtals komplexa leveranser så har resultatet blivit kraftfullt. Vi ser fram emot att jobba mer med Vivas kreativa team”

Rafi Mohammad, VD Fixi