Viva Media

Idre Fjäll

Bakgrund

Stiftelsen Idre Fjäll är en destination för både skidåkning och friluftsliv som invigdes 1968. Oavsett årstid finns det alltid något att uppleva på Idre Fjäll.

Under vintertid erbjuds skidåkning i fyra väderstreck och över 40 nedfarter att välja mellan, för att inte tala om de många milen av spår för längdskidåkning. Sommartiden bjuder på cykling, vandring, äventyr, golf, fiske och mycket mer. En tur till Idre Fjäll innebär en hel fjällvärld av upplevelser.

Utmaning

Stärka varumärket Idre Fjäll och strategiskt jobba mot målet med att öka beläggningsgraden för att därefter vinna synergieffekter på skipass, restaurangbesök med mera. 

Lösning

Viva Media började med att analysera och definiera målgrupperna och deras geografiska upptagningsområden. Mediestrategin bestämdes därefter efter målgruppens beteende genom hela kundresan – från medvetenhet hela vägen fram till beslut. 

Aktiviteterna fokuserade både på att stärka varumärket och att få kunder att boka sin vistelse. Taktiken baserades på att kombinationen av budskap, kanal och målgrupp skapar rätt förutsättningar för effektiva synergier.

.

“Viva Media har med stort driv och engagemang tillsammans med en hög grad av strategiskt och taktiskt tänk hjälpt stiftelsen Idre Fjäll med att befästa oss som en av fjällvärldens absoluta pärlor.”

Tommy Halvarsson
Marknads- och försäljningschef
Stiftelsen Idre Fjäll

Resultat

+100

miljoner kronor i omsättning
för vintersäsongen
(toppnotering)

68% av omsättningen kan härledas till den digitala marknadsföringen som Viva Media ansvarat för.

19% ökade boendeintäkterna i jämförelse med föregående vintersäsong.