Topformula

E-handel som blev starkare

Topformula är en svensk producent av kosttillskott som erbjuder hög kvalitet och låga priser. Varumärket har all sin försäljning i den egna e-handeln och jobbar mot att vara det självklara valet för kosttilskott på nätet. I oktober 2019 startade en ny optimerad medieplan med målet att öka omsättningen i e-handeln med 89% föregående år. Något som redan i halvtid har gett fantastiskt resultat.

61%

Ökade den totala trafiken med okt 2019 – maj 2020 mot föregående år.

161%

Ökade omsättningen med endast mellan okt 2019 – maj 2020 mot föregående år.

428%

I ROAS (avkastning på investerad annonspeng) från endast Google Ads (okt 2019 – maj 2020).

Bakgrund

Topformula är ett företag som Viva under en lång tid tillbaka arbetat med. Under 2019 kom Topformula till oss med målet att öka omsättningen. Viva presenterade en nya optimerad medieplan som både syftade till att stärka deras varumärke samtidigt som ett stort fokus fanns på konverterande aktiviteter.

 

Vivas lösning

Löpande görs insatser i sökmotoroptimering (SEO), som ser till att Topformula har en bra synlighet i Google och Bings sökmotorer. Ett arbete av Viva som började i samarbetets inledande skede med analys och uppbyggnad av sajtstruktur.

Kombinationen med Google Ads gör att dem har en synlighet i precis rätt ögonblick när kundens behov finns. Här består Vivas marknadsföring av strategiskt anpassade annonskampanjer vilket fungerar effektivt för konverteringen.

Dynamisk remarketing på Facebook, Instagram och Audience Network (Facebooks motsvarighet till Google Display Network) behåller medvetenheten om Topformulas produkter med presumtiva kunder. En bra marknadsföringsteknik för att visa annonser för människor som tidigare varit inne på hemsidan eller appen.

Genom arbete med sociala medier byggdes en medvetenhet kring varumärket som resulterade i konverterande direkttrafik och att fler människor aktivt söker efter företaget och dess produkter. 

Viva tog fram nya annonser med starkt produktfokus som sedan testades mot målgruppen, för att se vilket innehåll som presterade bäst och alltså får resten av annonsbudgeten. Facebooks A/B-testning av annonsinnehållet är ett smart sätt att optimera kampanjens budget.

Under alla år har jag aldrig samarbetat med en byrå som har så många engagerade och duktiga människor som Viva Media. De har allt jag söker hos en partner och att kraftigt ökat min försäljning ser jag som en stor bonus.

Fredric Boson

CEO, Topformula

Vivas integritetspolicy