Behov
Naturbokhandeln behövde få en överblick över marknadsföringen. De ville tydligare veta vad de faktiskt la pengar på. De annonserade mycket i print och tackade ja till diverse tidningar som sålde annonser, men saknade strategi och en röd tråd i marknadsföringen. De hade en Facebook-sida men var inte särskilt aktiva, och behövde hjälp med att utveckla sin närvaro där och i sociala medier generellt. Naturbokhandeln ville öka trafiken till hemsida och e-handel och se bättre försäljningssiffror. 2014 blev de kunder hos oss och vi hjälpte dem till en början med SEO, men efter ett år blev de vår strategikund.
Vivas lösning
Utvecklade deras Facebook-sida samt introducerade och plockade upp arbetet med Instagram. Båda fungerade bra, men Facebook blev en succé – där var det enkelt att nå målgruppen och Naturbokhandelns sida blev snart ett levande forum för människor med naturintresse.
Drog ner på printannonser och riktade dem noggrannare än tidigare till relevanta tidningar för målgruppen. Istället lades mer av budget på sökmotormarknadsföring (SEM) och sökmotoroptimering (SEO).
Utvecklade E-handeln där vi byggde om vissa sidor och förbättrade dess SEO. Viva använde relevant och målgruppsanpassat bild- och videomaterial i marknadsföringen.
Kopplade marknadsföringen till aktuella händelser. Ett exempel är när uppmärksammade “Det stora fågeläventyret” sändes i SVT, då skapade vi bland annat egna fågeläventyrspaket, anpassade hemsidan och länkade till programmet. I Adwords optimerade vi hemsidan med söktermer som människor ofta sökte på i och med programmet.
Vi är jättenöjda! Det märks tydligt att fler kunder hittar oss online och det är superroligt. Våra kontaktpersoner på Viva är duktiga på att lyssna till våra behov och komma med relevanta lösningar.

Markus Tallroth
Butikschef, Naturbokhandeln