Smartphoto är en av de marknadsledande fotoproducenterna i Europa. Sedan 1972, då som ExtraFilm, har de blivit ett av dem mest innovativa företagen inom digital fotoframkallning med över 5 miljoner kunder i 20 länder.
Smartphotos resa med Viva startade 2016 då de ville öka sin synlighet och bygga varumärke på ett effektivare sätt, samt öka sin försäljning för att växa och bli marknadsledande på flertalet marknader.
Viva började att arbeta med SEO och Google Ads på den svenska marknaden och fick därefter ansvar för flera länder. Ett samarbete som med tiden utvecklades till en fullskalig mediestrategi som spänner över flertalet marknader, kanaler och segment i målgruppen. Strategin följer även målgruppen i hela resan mot köp, paketerat med olika annonsinnehåll som är anpassade för de stadiet kunden befinner sig i för tillfället.
Löpande under året arbetade vi med strategisk SEO där vi skriver och implementerar optimerade texter på sajten. Vi genomförde löpande analyser och kontinuerlig optimering där åtgärderna utgick från flertalet små insatser som tillsammans gav ett effektfullt resultat som ökade synligheten och intäkterna.
När det kommer till displayannonser och YouTube så är det främst fokus på en varumärkesbyggande kommunikation för att stärka Smartphotos kännedom.
På sociala medier tog vi tillsammans fram en strategi för året och satte löpande upp kampanjer med olika fokusområden för vardera land. En framgångsfaktor var de dynamiska produktannonserna på Facebook som anpassades efter den unika kundens aktivitet. Google Ads och Shopping fokuserade på att fånga in målgruppen längst ner i tratten och utgick från ett mål kopplat till CoS (Cost of Sales) för vardera land.
För oss började resan med Viva Media som en vanlig mediebyrå men utvecklade sig snabbt till en viktig strategisk partner för samtliga av Smartphotos marknader. Oavsett område visar deras specialister högsta kompetens, kreativitet och servicenivå.
Peter Aarenstrup
Online Marketing Manager Nordics, UK & IE,
Smartphoto
Intäktsökning 2020 jämfört med föregående år
41%
40%
29%
25%
20%