Viva Media

Bakgrund

Topformula säljer hälsokost online och hos olika återförsäljare. De är måna om att erbjuda bra priser och produkter av hög kvalité med hjärta för miljön. Det har gjort dem till branschledande i Sverige inom utveckling och produktion av kosttillskott för en aktiv och sund livsstil.

Utmaning

Topformula har målsättningen att öka sin totala omsättning med 55% för verksamhetsåret. Viva presenterade en medieplan som både syftade till att stärka deras varumärke samtidigt som ett stort fokus fanns på konverterande aktiviteter. 1 oktober 2020 startade den nya medieplanen och strategin för att nå omsättningsmålet.

Lösning

Löpande insatser i sökmotoroptimeringen gjordes som såg till att Topformula fick en bra synlighet på både Google och Bings sökmotorer. En strategi som utgick från en unikt skapad dashboard för deras webbplats och verksamhetens förutsättningar. Åtgärderna utgick från områden och kundbeteenden där störst potential hittades för att öka synligheten och intäkterna. 

Kombinationen SEO tillsammans med Google Ads och Bing Ads gör att Topformula har en synlighet längs med hela kundens resa mot köp. Det inkluderar även allt frånmer visuella annonser på YouTube och Googles Displaynätverk för medvetenhet och varumärkesbyggande ända ner till det mer konverteringsinriktade söket i form av produkt- och shopping-annonser. Under periodens slut lades även Amazon Ads till.

Medieplanen inkluderade även sociala medier där en medvetenhet kring varumärket byggdes upp genom kostnadseffektiv prospektering med produkt och varumärke i fokus. Det genererade både potentiella och direkta konverteringar. Fler människor sökte aktivt efter Topformulas produkter, där SEO och sökannonser hämtade hem en del av konverteringarna. Genom en dynamisk produkt-remarketing segmenterade vi därefter ut relevanta kunder och fick dem löpande att konvertera.

Viva tog fram nya annonser med starkt varumärkes- och produktfokus som sedan testades mot målgruppen, för att se vilket innehåll som presterade bäst. Facebooks A/B-testning och smarta optimering av annonsinnehållet effektivisera kampanjens budget samtidigt som det har gett beslutsunderlag för framtida annonser.

Resultat

33%

Ökade den totala trafiken till sajten med 1 okt 2020 – 30 sep 2021 jämfört mot föregående år.

448%

ROAS (avkastning på investerad annonseringskrona) från endast Google Ads (1 okt 2020 – 30 sep 2021).

63%

Ökade den totala omsättningen mellan 1 okt 2020 – 30 sep 2021 jämfört mot föregående år.

“Viva har hjälpt mig sätta en strategi för Topformulas e-handel, utifrån den medieplan de tagit fram har budgeten fördelats på olika performance-kanaler och förtjänade kanaler där de jobbar med att få ut maximal synergieffekt och ROI. Denna strategi har medverkat till att Topformula har ökat omsättningen med 63% mot föregående år.” 

Fredric Boson, ceo Topformula