Därför är sökmarknadsföring så viktigt – Del 1

2

Publicerad 22 augusti 11, 09:08 av Viva Media

Sökmarknadsföring sägs vara viktigt och lyssnar man till alla historier om hur effektiv marknadsföring är, verkar det som att mediet är en livsnödvändigt media för sitt företag. Men är det verkligen så?

Följande serie om 3 artiklar skall berätta varför just sökmarknadsföring är så pass viktigt, eller om det nu är så pass viktigt media som det påstås.

 

Med förvåning kan jag läsa besöksstatistiken (Använder Google Analytics) var dag och däri se vad människor har Googlat för att hitta till just mina sajter/bloggar. Det ena kan vara märkligare än det andra då man undrar om det är människor som har präntat ned bokstäver som ska föreställas meningar.

 

Det Googla:s

Se till hur du själv fungerar! Hur ofta använder du Google för att vägledas i val av produkter och eller rent ut sagt hitta till en hemsida. De flesta av oss använder Google så ofta att vi inte riktigt tänker på det. För att få en egen inblick i hur mycket det faktiskt söks via sökmotorer kan man lägga in en guide idyl. i sin hemsida. Bygger man en hemsida med en guide efter hur sökmotorer fungerar placerar man sig ofta bra i sökmotorer på nischade ord. Via analysverktyg kan du sedan se effekten.

 

Säljprocessen börjar med Kontakt

Men att Google idag är ett filter mellan köpare och säljare är det för få som har i åtanke. När möjligheten finns använder vi oss utav sökmotorer, antingen så kommer vi ihåg företagsnamnet som man har hört vid olika sammanhang. Eller så söks det på varor/tjänster. Då gäller det att synas när du blir eftersökt!

 

Via sökordshjälpmedlet där vem som helst kan gå in för att vidare begrunda vikten av sökmarknadsföring för sin verksamhet. Kan man utläsa hur många som söker efter specifika fraser och ord. Vill du ta del av den trafiken? Om så, talar siffrorna för sig självt att kanalen som sådan är viktig för din verksamhet.

 

Flest köpande kunder

Framgången med sökmotorer kan man lätt härleda till effektiv marknadsföring. Jag har tidigare skrivit om ett case där man fick 10 gånger fler köpande kunder för en tiondel av kostnaden gentemot en bannerkampanj. Observera att kampanjen med ‘Sponsrade länkar’ (Google Adwords) och bannerannons gick parallellt med varandra.

 

Har du någon erfarenhet av sökmarknadsföring som du vill dela med dig utav får du gärna skriva det i en kommentar nedan. Och eller allmänt ställa frågor i ämnet. Läs mer del 2

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy