Den digitala köpresan – så optimerar du onlineförsäljningen 2018-09-26

 

I höst är Viva Media med och utbildar vid Resumé Akademi. Försäljningen flyttar snabbt online, kundernas digitala köpbeteenden blir alltmer komplexa och konkurrensen hårdnar, inte minst när Amazon nu kliver in på den svenska marknaden. Under denna utbildning får du lära dig att arbeta strategiskt och metodiskt för att optimera din onlineförsäljning. Vi går igenom hur e-handelns ekosystem fungerar,  från första synlighet till köp och mycket mer.

Utbildningen går igenom


 

1

Onlineförsäljningens ekosystem
och hur kundens resa går från
synlighet till köp

2

Säljtratten och hur den
kan optimeras

3

Olika målgruppers
köpbeteende online

4

Hur du kan arbeta med
personalisering och ge dina
användare en personlig
upplevelse

5

Omnichannel-optimering och
hur du kan skapa enhetlighet mellan
alla marknadsföringskanaler och över
alla beröringspunkter

6

Betydelsen av att ha en
tydlig varumärkesplattform

7

Hur du arbetar med datainsamling
om era användare, hur det agerar
och vad de tycker och känner
för ert varumärke

8

Amazons och andra aktörers
entré på den svenska marknaden
och vad det innebär för
svenska e-handlare

9

Hur du skapar en
action plan för dig och
din verksamhet

Kursledare


 

 

Rikard Jerselius
Rikard Jerselius har över 15 års erfarenhet av ägd media, webb och e-handel och är idag chef för ägd media på Viva Media. På Viva Media ansvarar han för digital analys, produktion av webbplatser, content och marketing automation. Innan Viva Media jobbade Rikard bland annat som kundansvarig på Ottoboni och Valtech där han hjälpt företag som till exempel Absolut Vodka, Skanska Bostad, SF, Astro Singapore och Foxtel Australia med att bygga upp ägda kanaler, allt ifrån B2B-communities till e-handel och Video on Demand.

 

Linh Adelaida Johansson
Linh Adelaida Johansson är digital strateg och analysis manager på Viva Media. Hon har åtta års erfarenhet inom business, marknadsföring och events och har arbetat med analys strategi och datadrivet arbetssätt. Hon har en bred erfarenhet inom marknadsföring och kommunikation, och har bland annat varit med och lett det internationella startup-bolaget The Social Effect.

Program


09.00–09.15 Välkomnande och introduktion
– Introduktion till dagen
– Mål och syfte


09.15–10.00 Trender, beteenden och behov inom onlineförsäljning

– Hur ser det digitala nuläget ut? 
– Hur kunders behov, förväntningar och köpbeteenden har ändrats och hur det påverkar er verksamhet 
– Kundens resa genom synlighet/awareness och ägda kanaler


10.00–10.15 Kaffe


10.15-10.30 Övning – nuläge i din verksamhet
– Hur arbetar ni med kundbehov för att driva köp? Hur samlar ni in data om era användare, hur agerar
de och vad tycker och känner de kring ert varumärke?


10.30-11.00 Sales Funneln/säljtratten
– Säljtratten utifrån de digitala förutsättningar som gäller idag, där man som användare hoppar från enhet
till enhet och där mobilen spelar en allt större roll
– Hur vi kan arbeta med att optimera säljtratten utifrån data. Det är viktigt att optimera varje steg i tratten
och att man skapar en förståelse för vilka steg man presterar bra och vart man presterar mindre bra, för att
så många som möjligt i slutändan ska konvertera


11.00–12.00 Varumärkesplattformen och vad som behöver vara på plats först
Vad du behöver tänka på innan du gör specifika åtgärder för den digitala försäljningen:
– Affärsmål
– Målgrupper
– Kundlöfte
– Positionering

12.00–13.00 Lunch

 

13.00 – 14.00 Köpbeteendet i ett ekosystem
– Hur du kan arbeta med personalisering och ge dina användare en personlig upplevelse baserat på vad man
sökt på, vad och hur många gånger man har handlat
– Ekosystemet: hur man skapar en strategisk riktning och enhetlighet över alla kanaler när era kunder kommer
i kontakt med ert varumärke
– Hur du kan förbättra upplevelsen för kunden gentemot två tydliga affärsmål; att skapa ett starkt varumärke
och att driva in intäkter


14.00 – 15.00 Övning
– I grupper får ni dyka i hur ni arbetar med ekosystem idag. Tillsammans kartlägger vi era olika touchpoints
och identifierar hur väl de uppfyller sina mål, hur enhetliga de är och undersöker dessa i sales funneln


15.00–15.15 Kaffe


15.15-15.45 Nya utmaningar och nya marknader
– Hot eller möjligheter för den svenska e-handeln med CDON:ns nya plattform samt Amazons och E-bays
entré på den svenska marknaden. Vi går även igen tekniska möjligheter och begränsningar


15.45-16.20 Action plan för dig och din organisation
Praktiskt arbeta med att skapa en action plan för vad du ska jobba med efter kursen – en plan som
är mätbar och vad som är möjligt att uppnå/förverkliga


16.20-16.30 Sammanfattning och avslutning

Datum: 26 september 2018
Tid: 09.00–17.00
Plats: IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm

Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)