Digital marknadsföring görs inte med magkänsla

2

Publicerad 07 oktober 15, 09:10 av Viva Media

Han är vice vd och medgrundare av Viva Media Group, som med sina 130 medarbetare och över 2 000 kunder är en av Nordens största digitala byråer.

-Digitaliseringen är ett måste och något som ska ingå i strategin på lednings- och ägarnivå. För att företagen ska växa måste de agera snabbare än vad omvärlden förändras, menade Arash Gilan och påminde om att allt som kan digitaliseras också kommer att digitaliseras, att allt som digitaliseras kan kopieras och att allt som kopieras sjunker i värde. Frågan är hur man förhåller sig till det senare.

Arash hävdade att det inte finns några gränser för vad vi kan tänka oss att köpa utan att ha klämt, känt och provat det innan.

-Människor beställer elbilen Tesla för en miljon via en särskild app utan att först provköra bilen, förklarade han.

Arash Gilan talade om Googlegenerationen och pekade på siffror som säger att 73 procent av oss anger Google som en viktig källa inför ett köp.

Ett av hans råd till företagen var att ordentligt tänka igenom vad sociala medier ska användas till.

-Det handlar om att lägga lagom mycket tid på sociala medier, hitta rätt ton och inte komma med monologer.

Det hetaste tipset som Arash Gilan ville ge eltagarna vid Svenskt Näringslivs seminarium var att satsa på YouTube.

-Räckvidden är densamma som TV4, TV3 och Aftonbladet och detta till en tiondel av kostnaden. Det blir mätbart och mycket kostnadseffektivt, konstaterade han.

Vilket är då det största hindret för en framgångsrik digital marknadsföring?

-Det är inställningen att så här har vi alltid gjort och det tänker vi fortsätta med. Titta gärna på vad de största företagen gör och efterlikna det om det verkar bra utan att kopiera rakt av, underströk Arash Gilan.

Sören Karlsson  

Denna artikel är tidigare publicerad på svensktnaringsliv.se

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy