Din sidas innehåll – enligt Google Analytics

2

Publicerad 15 maj 09, 14:05 av Viva Media

Från din instrumentpanel i Google Analytics kan du via menyraden i vänsterkanten klicka dig vidare till något som kallas för ‘Innehåll’. Under denna flik mäts din sidas innehåll med hjälp av ett antal nyckeltal.Det första som visas är antalet besök, antalet unika besökare och avvisningsfrekvensen. Detta har jag redan skrivit om så jag tänkte hoppa direkt vidare till en underrubrik i menyn som heter ‘Bästa innehållet’.

Bästa innehållet

Genom att klicka på ‘Bästa innehållet’ får du upp en översikt som visar vilka sidor som är mest besökta, det vill säga vilket innehåll som är populärast av dina besökare. Du får också veta hur lång tid en besökare spenderar på en aktuell sida vilket kan vara viktigt att ha i åtanke. Det kanske är så att en viss sida är väldigt välbesökt men att besökarna inte spenderar så lång där. Detta är ju då ett tecken på att sidan lockar besökare men att de inte är nöjda med vad de hittar. Kanske ska innehållet byggas ut? Fler bilder? Mer text?

Vanligaste utgångssidorna

I menyraden till vänster finner du också ‘Vanligaste utgångssidorna’ och genom att klicka på denna får du en översikt över de sidor som flest kunder lämnar sidan från. Detta är särskilt viktigt att följa som webbutik, kanske fungerar en viss sida inte som den ska och därför lämnar kunderna. Kanske presenteras produkten inte på ett tillräckligt bra sätt, kan det bero på bilden?

Det är dock viktigt att följa detta även om du inte är butik, det kan ju vara så att viss information är viktig för dig att föra fram och om då detta är en sida som många kunder lämnar kanske den aktuella informationen inte presenteras på ett bra sätt?

Webbplatsöversikt

Genom att i menyn klicka på ‘Webbplatsöversikt’ får du upp en karta över din sida och kan exakt se hur många procent av dem som kommer till startsidan som går vidare via de olika länkarna. Hur många klickar sig vidare via en bild? Hur många går till en viss sida? Detta kan vara speciellt intressant att se om det exempelvis är så att en menyrad inte fungerar, ser kunderna den inte eller varför väljer de att inte klicka sig vidare där?

Sammanfattningsvis kan man säga att ju mer du vet om dina besökare och hur de agerar med ditt innehåll desto bättre kan du utforma och förändra din webbplats så att fler besökare väljer att handla, läsa eller anmäla sig till ett nyhetsbrev exempelvis. All information är värdefull och jag rekommenderar alla att följa dessa nyckeltal!

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy