Effektivt innehåll – Så undviker du att drabbas av Google Panda

3

Under de senaste månaderna har berättelserna om Googles Farmers Update – i folkmun kallad Google Panda – spritt sig som en löpeld genom hela SEO-världen. Vad vi vet är att uppdateringen aktiverats i USA, men ingen vet ännu när den antar full kraft i Sverige. På MediaAnalys har vi redan berört Google Panda i vårt nyhetsbrev. Därför är det nu dags för några konkreta tips kring hur du kan undvika Google Panda och erbjuda ett effektivt textinnehåll som gör besökare till kunder.

Google Panda – Lågkvalitativt textinnehåll straffas

Som min kollega Per Eriksson tidigare nämnt i vårt Newsroom så kommer Google att gå ännu hårdare mot sajter med dåligt eller kopierat innehåll.  Tanken med detta skall först och främst vara att få bort sidor med fabricerat innehåll som enbart finns där för att sidan ska ranka högt.

En annan nyhet som kom fram i och med Google Panda var att man i fortsättning skall mäta besökarnas beteende via sin webbläsare Chrome. Tanken är att i framtiden använda besökarens beteende på specifika webbplatser som en variabel för hur webbplatsen ska ranka. Man kommer bl.a. att titta på hur besökaren rör sig på sajten och hur länge man väljer att stanna.

Det här inlägget kommer att fokusera på hur du ska arbeta med att skapa ett kvalitativt innehåll och undvika att drabbas av Google Panda. Konkreta tips för du skapar effektivt innehåll som inte suger.

1. Läsaren först – Utbilda besökaren!

Sätt alltid läsaren i främsta rummet! En regel som fungerar på all form av textskapande. Kom alltid ihåg att läsaren är din största tillgång. Det är läsaren som så småningom blir din kund, om ditt erbjudande är bra nog. Så ta hand om dina läsare och ge dem vad de vill ha. Hur arbetar man då med det?

Sälj genom att utbilda. Det ögonblick man fokuserar en hel text på sälj har man förlorat många läsare. Erbjud läsaren att lära sig mer. Ett konkret tips är att erbjuda värdefull information om den där stereon, visa att ni kan mer än konkurrenter, erbjud läsaren mer. Läsaren blir mer benägen att bli kund.

2. Bra rubrik och inledning

Tänk på att läsaren är din framtida kund. Innan du säljer måste du fånga läsaren. Med hjälp av en bra rubrik lockar du till dig läsaren och med en bra inledning skapar du ett intresse. Rubriken får inledningen läst, inledningen lockar till fortsatt läsande.

Skapa en intressant rubrik som uppmanar till aktivitet och ger något tillbaka till läsaren. Fungerande metoder är att använda siffror, raka budskap eller något kan vara till hjälp för besökaren.

Exempel på bra rubriker:

  • 5 sätt att undvika Google Panda
  • Enkla metoder som snabbt fördubblar din omsättning
  • Så skriver du en roman på en månad

När det kommer till textinledningar så kan man snabbt fånga besökaren genom att påkalla personliga känslor, använda sig av passande citat eller inleda med en intressant anekdot. Alla dessa metoder har egentligen samma syfte, att skapa igenkännande innehåll med mycket tyngd.

Kan du fånga läsaren och skapa ett intresse är chansen stor att den till sist även blir kund.

3. En tanke på SEO

Vi har tidigare lärt oss att utbildande och läsarvänlig text är bra innehåll och att man ska sätta läsaren i första rummet. Detta gäller naturligtvis fortfarande när det är dags att skapa text som är intressant för sökmotorerna. Här gäller det först och främst att man inte spammar texten och tänker i termer som ”sökordsdensitet”. Relevans och läsarvänlighet sätts alltid före.

Det viktiga är att ha en tanke på SEO och vilka ord man vill synas på. Därefter bakar man in dem i texten, utan att fingra på relevansen.

Om man nu vill anpassa sig ännu mer till Googles uppdateringar kan man t.ex. blanda texten på sidan med relevanta bilder och videoklipp. Något som troligtvis skapar en intressant och relevant atmosfär som får besökaren att stanna ännu längre! Men kom ihåg sätt alltid läsaren i främsta rummet! Gör du läsaren nöjd blir även kunden nöjd!

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!