Framtidens byråer

2

Publicerad 24 april 09, 16:04 av Henrik Zobal

Traditionella mediabyråer har länge haft ett starkt fäste i Sverige vad gäller att knyta till sig större bolag och därmed sköta hela kedjan av marknadsföringsåtgärder på webben åt deras kunder. Allt från kampanjsidor, affiliate, pay per click och bannerannonsering med mera.

Bristfällig kompetens

I många fall har byråerna haft en bristfällig kompetens i den snabbföränderliga värld som webben ändå är. Det som fungerar idag kanske inte är lika framgångsrikt imorgon. Min uppfattning är att det i många fall funnits ett motstånd från byråerna att släppa in andra aktörer med specialistkunskap inom internetmarknadsföring för att hjälpa mediabyråernas kunder. Till varje pris skall kunderna få hjälp inhouse.

Framtidens byrå

Nu har något hänt. Enligt IDG visar undersökningen ‘Framtidens byrå’ som webbyrån Sapient Interactive låtit göra, att En av fyra europeiska marknadschefer redan har bytt eller planerar att, under det närmaste året, byta till en byrå med större expertis inom digital marknadsföring.

Särskilt efterfrågas expertis inom digital marknadsföring och digitala medier. I synnerhet kompetens inom sociala medier och interaktivitet, allt för att kunna engagera kunderna digitalt.

75 procent av marknadscheferna svarar att de vill använda sig av strategier som innefattar sociala nätverk på webben, snarare än traditionella strategier med kommunikation genom massmedia. Byrån ska också gärna leva som den lär och vara engagerad i sociala medier.

Nya möjligheter

Enligt min mening har mediabyråerna nu kommit till ett vägskäl; skaffa expertkunskapen själva eller vad som är mera troligt, öppna upp för samarbeten i ännu högre utsträckning med alla duktiga specialistföretag inom digital marknadsföring som idag finns i Sverige.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy