Google Animals

3

Publicerad 28 augusti 15, 17:08 av Joachim Almeke

När man jobba i SEO branschen inser man rätt snabbt att man behöver en ‘basic’ utbildning inom zoologi (läran om djurriket). Google har nämligen kutym att namnge sina algoritmer efter djurnamn. Jag hade tänkt presentera fyra stycken Google djur för er i denna bloggpost och berätta vad dessa djur innebär för er synlighet i sökresultatet. Låt oss nu ta på oss safarikläderna, packa ryggsäcken, dags för safari time.

 

Google Penguin

Lanserades i april 2012, vars främsta uppgift är att ‘städa bort’ webbplatser med svaga länkprofiler (exempelvis länkar från länkkataloger). Tydliga tecken på att man blivit straffad av Google Penguin kan vara:

  • Enstaka sökord tappar sin synlighet
  • Trafiken minskar kraftigt
  • Meddelanden i Google Search Console

Meddelandet i Google Search Console kan se ut enligt följande:

Google Webmaster Tools meddelande om upptäckta onaturliga länkar på domanen.se!
Vi har upptäckt att en del eller alla dina sidor använder tekniker som är utanför våra riktlinjer för kvalitet, som finns här:
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35769&hl=sv
Specifikt leta efter eventuellt konstgjorda eller onaturliga länkar på din webbplats som pekar på andra webbplatser som kan vara avsedda att manipulera Pagerank. För mer information om våra länk riktlinjer besök http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66356&hl=sv
Vi uppmuntrar dig att göra ändringar på din webbplats så att den uppfyller våra riktlinjer för kvalitet. När du har gjort dessa ändringar, besök https://www.google.com/webmasters/tools/reconsideration?hl=sv skicka in din webbplats för omprövning i Googles sökresultat.

Skulle du har otur och fått ett penguin straff på din webbplats; bör man i första hand analysera sin länkprofil och ta bort länkar av svag karaktär. Det är även viktigt att man meddelar Google att man tagit bort länkar och skicka in en ny granskning av webbplatsen (så Google kan göra en ny bedömning). Google Penguin uppdaterades senaste i oktober 2014. För er som är intresserade av exakta datum rekommenderas Moz – Google Algorithm Change History där komplett information om Googles uppdateringar återfinns. På senaste tiden har det figurerat rykten om att penguin algoritmen ska ligga ‘live’ instant istället för manuella uppdateringar pö om pö. Detta kommer enligt mig förbättra sökresultaten när lågkvalitativa webbplatser försvinner ur resultatet och vi kommer få mer relevanta söksvar när vi söker på Google.

Google Panda

Lanserades i Februari 2011, är en algoritm som kontrollera textinnehållet på webbplatsen och säkerställer att texten är relevant och unik. Det är betydligt svårare att upptäcka om man blivit straffad av panda. För att undvika straff bör man se till att man inte ha duplicerat innehåll på sin webbplats, säkerställa att texterna är unika (använd inte t.ex leverantörers produkttexter eftersom det är stor risk att flera andra gör det), rapa inte upp sökordet gång efter gång. Använd istället relevanta ord som ha med sökordet att göra. Exempel: ‘dyka’ vill man synas på ‘dyka’ kan relevanta sökord vara:

  • båt
  • vatten
  • skeppsvrak
  • under vatten
  • simfötter

Verkliga pandor är kända för att vara kräsna när det kommer till  val av bambuskott (som är deras huvudföda) lika kräsen är Google Panda när det kommer till val av bra och högkvalitativt textinnehåll.

Google Hummingbird

Lanserades i August  2013. Precis som kolibrin är snabb och exakt syftar Google Hummingbird till att förbättra innebörden bakom sökningen. Hummingbird ägnar mer uppmärksamhet åt varje ord i en sökfråga , sett till hela frågan i stället för vissa specifika ord. Målet är att sidor som matchar betydelsen av sökningen visas  i toppen av sökresultatet. Istället för sidor som endast matchar på ett fåtal exakta sökfraser. Google Hummingbird tar även in data från andra källor än själva sökfrasen för att presentera ett resultat. Exempelvis vart du befinner dig, söker du på en mobilenheter, vilket resultat har presenterats vid tidigare sökningar i ditt närområde. Hummingbird förstå helt enkelt kontexten vid en sökning. Till exempel om en användare gör en sökning på ordet ‘väder ‘ är det mer troligt att hen letar efter en prognos för deras område, istället för en förklaring vad väder är eller vill veta mer om meteorologins historia.

 

Google Pigeon

Lanserades i juli 2014. Duvor är kända för sitt lokalsinne och Google Pigeon handlar precis om detta. Algoritmen ge mer användbara, relevanta och korrekta lokala sökresultat samt koppla samman webbsök och kartsökning på ett mer sammanhållet sätt. Pigeon är en algoritm uppdatering som vi inte sett någon effekt av på den svenska marknaden ännu.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy