Google Penguin – en uppdatering mot webspam

3

Publicerad 07 maj 12, 14:05 av Tommy Skålberg

Den 24:e april 2012 släppte Google en uppdatering i sin algoritm med det officiella namnet Penguin. Först när uppdateringen släpptes kallades uppdateringen för ‘webspam algorithm update‘, innan den slutligen fick namnet Penguin.

Penguin var designad för att straffa webbplatser som bryter mot Googles riktlinjer för kvalitet, allt för att skapa bättre och mer relevanta sökresultat för användarna.

I ett blogginlägg från Matt Cutts berättar han att Google med sina uppdateringar också vill belöna de som arbetar mot att skapa bättre webbplatser med en bra användarupplevelse, och ett bra innehåll som tillfredsställer besökarens sökande efter information.
‘The goal of many of our ranking changes is to help searchers find sites that provide a great user experience and fulfill their information needs. We also want the “good guys” making great sites for users, not just algorithms, to see their effort rewarded.’

 

Vad är viktigt att tänka på?

  1. Säkerställ att sidans titel-taggar, rubriker och innehåll är utformade för att läsas av en besökare.
  2. Tänk på hur du använder dig av internlänkar på webbplatsen, undvik ‘site-wide’-länkar. Överdriven användning av interna länkar kan fånga uppmärksamheten för Google Penguin.
  3. Undvik att lägga till ett stort antal länkar i sidfoten, en sökmotor är intelligent nog att förstå syftet varav man riskerar att straffas.
  4. Tänk på hur du arbetar med inlänkar, kommer de från relevanta webbplatser inom samma nisch? Hur ser länkprofilen ut (variation av ankartexter)?
  5. När du arbetar med webbsidans relevans och innehåll, undvik att lägga till ett löst kopplat textblock i närheten av sidans innehåll, sökmotorerna kan tolka det som ett separat textblock som bara lagts till för SEO. Ha användaren i fokus och förbättra det innehåll som du redan har.
  6. Har du flera undersidor som handlar om ungefär samma sak? Slå ihop dessa sidor till en.

 

Testresultat efter Penguin-lanseringen

I en undersökning gjord av Microsite Masters presenterar de skillnaden mellan olika länkprofiler. De har tittat på hur de olika profilerna skiljer sig åt mellan sidor som blivit straffade och de som ej blivit straffade. (Diagrammen nedan är lånade från denna undersökning).

Den interna länkprofilen för sidor som ej straffats:
Ankartexten för sidor som ej straffats

Den interna länkprofilen för sidor som straffats:

Ankartext för straffade sidor

Vad betyder detta?

  • Undersökningen visar att av de webbplatser som drabbats av Penguin-uppdateringen så hade alla dessa sidor en exakt matchande ankartext på över 60% av inkommande länkar.
  • De sidor som ej straffats hade en större spridning på ankartexten för inkommande länkar.

 

Den externa länkprofilen för sidor som ej straffats (samma nisch):
Ej straffade sidor, samma nisch

Den externa länkprofilen för sidor som straffats (samma nisch):
Straffade sidor, samma nisch

 Vad betyder detta?

  • Straffade sidor har generellt få länkar från domäner med relevant innehåll eller webbplatser inom samma nisch.

Övriga skillnader mellan straffade och ej straffade sidor:
Övriga skillnader

  • Webbsidans URL var en av de fem mest använda ankartexterna
  • Webbsidans namn var en av de fem mest använda ankartexterna
  • Den mest använda ankartexten var ett medvetet utvalt sökord

Läs även mitt tidigare inlägg om överoptimering och hur du undviker att bli straffad.

 

Har du information om Google Penguin som du vill dela med dig av?

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!