Guldläge för dig som e-handlare

Google Shopping

En marknadsföringskanal som ofta leder till konverteringar är Google Shopping, Googles egna prisjämförelsetjänst. Det är en marknadsföringskanal som fortsätter att växa och är perfekt för dig som e-handlare. Shopping-annonserna visar både bild och pris redan innan någon har klickat på annonsen, vilket är som upplagt för att fler ska klicka på produktannonserna. Google Shopping har blivit ett självklart val bland företag i Sverige och kan innebära ett guldläge även för dig.

 

Klickpriserna är i nio fall av tio avsevärt mycket lägre än på vanliga AdWords-annonser. Som om inte det redan var nog, är konverteringen dessutom bättre. Ni kan också vara säkra på att enbart produkter som finns i ert lager syns i annonserna. Att använda Google Shopping är positivt för ditt företag på följande områden:

 

Mer trafik

Vill du dubblera eller till och med tredubbla din klickfrekvens? Använd då Shopping-annonser som kan komplettera de vanliga textannonser vid shoppingrelaterade sökningar. Det skapar en betydligt högre klickfrekvens (CTR).

 

Genväg i köpprocessen

Genom att visa produktinformation direkt i dina annonser får du kunder som lättare kan fatta välgrundade köpbeslut och blir mer benägna att slutföra ett köp på din webbplats. Att direkt kunna ge den potentiella kunden en uppfattning av en produkt är en genväg i köpprocessen. Kunden har redan i första stadiet en god uppfattning om ungefär hur produkten ser ut genom att titta på bilden och ser snabbt om priset passar personens budget.

 

Enkel och butiksfokuserad kampanjhantering

När dina Shopping-annonser skapas utgår de inte från sökord, utan från de produktattribut du har definierat i ditt Merchant Center-dataflöde – vilket gör så att annonserna visas i relevanta sökningar. I Adwords ser du ditt produktsortiment och de artiklar som du vill lägga bud på kan du enkelt skapa produktgrupper för.

 

Bredare närvaro

Du har möjlighet att nå dubbelt så många kunder med en enda sökning då flera av dina Shopping-annonser kan visas vid en och samma sökning. En Shopping-annons och en textannons kan också visas samtidigt när det är relevant. Shopping-kampanjer är också bra för att hitta sökordsidéer till vanliga sökkampanjer.

 

Analysera och optimera

Du behöver inte skapa nya produktgrupper för att till exempel se hur många klick ett specifikt märke av en produkt har fått, utan du gör det enkelt genom att filtrera produktvyn. Benchmarkingdata ger dig en bild av konkurrensen. Budsimulatorn och information om visningsandel visar dig vilka tillväxtmöjligheter som finns.

Om du är en e-handlare är det här perfekt för dig. Du kan du använda Shopping-kampanjer när du vill marknadsföra ditt onlinesortiment och lokala sortiment, öka trafiken till din webbplats och din lokala butik och hitta potentiella kunder.