Google vs. Yahoo, bing, Eniro

3

Publicerad 09 november 10, 08:11 av Viva Media

När man ser till trafiken på sin hemsida och framför allt gör en djupdykning i vilka sökmotorer som ger trafik ser man att det är en mycket liten andel trafik de övriga sökmotorerna ger. Man kan fråga sig ibland om det är nödvändigt att sökmotoroptimera sin sajt för de övriga sökmotorerna.

I följande artikel har jag tagit fram dels statistik om marknadsandelar för sökmotorer i Sverige, därefter tagit fram trafik till en av mina bloggar, och jämför dessa två uppgifter mot varandra. Kort och gått kan man se att det är en försvinnande liten andel Yahoo, bing, Eniro webbsök ger i förhållande till Google.


Google 95 % av marknaden.

I Statcounters globala statistik ser man tydligt hur stor andel Google har i Sverige. Med närmare 95 % av marknaden i Sverige bland sökmotorerna får man insikt i att Google har tagit plats med råge.

De företag som har köpt sökmotoroptimering för ökad synlighet i Google har per automatik fått en viss ökning av trafik från Bing mdfl per automatik. Men andelen trafik från Bing. Yahoo och Eniro är så försvinnande liten att det saknar argument som talar för att man ska optimera sin sajt för just de sökmotorerna.

Yahoo, bing, Eniro mdfl. andel mot Google

Med hjälp av analysverktyget Google Analytics kan man se trafiken från olika sökmotorer. Utöver det kan jag jämföra två perioder mot varandra. Lägg märke till siffrorna, då siffrorna från Statcounter blir bekräftade.

Google / organic och Google.se levererade 2307 besök perioden 1 maj till 7:e november. Eniro, bing, aol och Yahoo levererade 29 besök (1,25% mot Google).

OBS! Trafiken från sökmotorerna är endast organisk trafik, och siffran i vänstra hörnet är kronologisk ordning för trafikdrivande källa. Uppgifterna på bilderna nedan är från min blogg, sem-larenholtz.se

Som Ni ser i bilderna ovan är det en mycket liten andel från de övriga sökmotorerna som ger trafik. Jag har uteslutande arbetat med sökmotoroptimeringen för ökad synlighet i Google. Observera dock att det är en blogg då siffror likt dessa är vanliga, men att det inte är någon markant ökning från de andra sökmotorerna är intressant. Har man sin verksamhet i Sverige och text på svenska i sajten finns det ingen större anledning till att optimera för de övriga sökmotorer i större utsträckning.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy