Har ni en Social Media Policy?

3

Publicerad 11 januari 11, 10:01 av Viva Media

Förra veckan skapades det stora rubriker kring nyheten om att totalt 3 anställda blivit av med jobbet efter att en Volvo anställd kallade sin arbetsplats för dårhus på Facebook. Det hela började med att en person skrev ‘En dag kvar av veckan på detta dårhus’, varpå två till personer hakade på och kommenterade inlägget. Detta fick många att lyfta frågan om en policy för de sociala medierna. Me hur är det egentligen ? Behövs en policy för de sociala medierna och vad är det egentligen bra för?

Policy, guidelines och riktlinjer?

En hel del företag står med all säkerhet fortfarande och trampar med funderingarna på hur företaget ska ställa sig i förhållande till sociala medier. Men det är trots allt ändå en hel del företag som just nu är aktiva inom de sociala medierna. Men med största sannolikhet är det inte fullt lika många av dem som har en policy, några guidelines eller riktlinjer för de sociala medierna. Åsikterna går även isär huruvida det faktiskt behövs en policy eller om det bara räcker med sunt förnuft. Personligen tror jag att klara riktlinjer för hur medarbetarna bör bete sig vid kommunikation på olika social nätverk är a och o för ett företag idag. Men vad är egentligen en policy?

Skydda ditt varumärke online

socialfactory.se har, enligt mig, en mycket bra formulering och förklaring på vad en social media policy är: ‘Ett dokument som klargör de anställdas rättigheter i de sociala samtidigt som de skyddar ditt varumärke online. Det handlar om allt från hur företaget kommunicerar utåt till huruvida de anställda får använda Facebook på jobbet eller inte’.

I och med att informationen sprids väldigt snabbt och väldigt lätt med de sociala medierna handlar det helt enkelt om klargöra DOs and DON’Ts för vad som gäller online. Regler för hur olika saker i olika nätverk bör hanteras och vad som bör kommuniceras.

Men det är även väldigt viktigt att företagens anställda förstår att de är ansiktet utåt för sin arbetsplats, även privat. I samband med att de tre anställda fick gå från Volvo intervjuas Anders Elmer, advokat och expert på arbetsmarknadsrätt , för en artikel i SvD. Enligt honom är sociala medier och arbetsrätt ett växande problem. Anders menar att det antingen handlar om vad man får skriva om sitt jobb eller om hur man får använda sociala medier på arbetstid. Enligt Anders handlar det i princip om att man ska sätta sin arbetsgivares intressen före sina egna. Kontentan av artikeln är även dess rubrik: ‘Skriv inget du inte skulle säga’.

Utan en social media policy kan det ibland vara svårt att avgöra vad som är ett do och vad som är ett don’t. Bör de anställda ge sig in i diskussioner om företaget eller ska de hålla dig neutrala och låta företagets marknadschef gå ut och kommentera? Hur transparenta ska de anställda vara i de sociala medierna och hur tydligt ska det vara med vem avsändaren är?  Kan det finnas något som de bör tänka på när det kommer till upphovsrättsliga, publicist- och utgivningsregler? En policy för sociala medier blir helt enkelt en trygghet för de anställda och ett skydd för företaget.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy