
Instagram är en app som allt fler dagligen frekventerar, och användandet i världen går numera upp till hela 1 miljard. Det är också en app i ständig förändring och som hoppar på många nya trender och funktioner som ursprungligen kommer från andra plattformar. Snabbt går det men Viva kan hålla ert bolag kvar i matchen genom vår breda kunskap om Instagrams möjligheter för marknadsföring.
Instagrams annonser är i princip identiska med de foton eller videoklipp som användaren vanligen ser, skillnaderna är att annonser har en text där det står ”Sponsrad”, och en knapp med en så kallad ”Call-to-action” som kan vara t.ex. ”Läs mer” eller ”Köp nu”.
Enkelt att nå rätt målgrupp
Instagrams algoritmer gör det svårt komma ut med innehåll om det inte är betalda annonser. Men här har Instagram flera styrkor jämfört med andra sociala medie-plattformar. Bland annat har man på Instagram tillgång till Facebooks avancerade segmenteringsverktyg, som bidrar till att företaget på ett unikt sätt har möjlighet att pricka in rätt målgrupper utifrån faktorer som demografi, intresse, ålder, kön och land. Så se till att skapa visuellt berättade annonser, vilket är Instagrams kärna, och sikta annonser mot rätt målgrupp i Facebook Business Manager.
Instagrams olika annonsformat
Annonser på Instagram kan ta flera olika skepnader. Alla annonser kan kombineras med länkning till en webbplats eller en CTA-knapp, till exempel en köpknapp, i syfte att driva konvertering. På Instagram kan ni använda er av annonser som ger ert innehåll olika kreativa förutsättningar:
- Bildannonser med enskilda bilder
- Bildserie, eller så kallade carousel ads, där användaren drar fram nästa bild på skärmen
- Videoklipp
- Helskärmsannonser i Stories, ett format som erbjuder targeting, räckvidd, och möjligheter att mäta resultat
- Bygga upp en egen Shopping Store med en produktkatalog där köp blir möjligt för dina kunder direkt i appen
Precis som på flertalet andra plattformar kan du använda retargeting för att nå den person som har visat intresse för en produkt tidigare, och effektivt skjuta passande annonser mot den personen. Det går idag att använda sig av målgruppsanpassade dynamiska annonser så att de visas mot personer som har ett intresse för en viss typ av produkter. Hur fungerar det då? Jo, användare som besöker din hemsida får en cookie kopplad till sin webbläsare, din annons dyker sedan upp på andra webbplatser som personen surfar på.
Att tänka på vid annonsering på Instagram
1. Strategi och syfte.
Vad vill jag uppnå med annonseringen? Är syftet i första hand att skapa en känsla och engagemang kring varumärket eller att driva försäljning? Annonseringen behöver både formas av strategin och förutsättningarna för Instagram som mediekanal. Här finns stort utrymme för kreativitet.
2. Relevant budskap.
Att anpassa sitt budskap till målgruppen gäller för all annonsering – även för Instagram. Här handlar det också om en förståelse för Instagram som en bildapp och att möta Instagram-användarnas förväntningar som i stor grad handlar om att bli inspirerad. Att det är bilder och video som står i centrum är både en fördel och en utmaning. Bilder har potential att engagera och förmedla känslor mycket snabbare än vad som är möjligt genom text. Att annonsera genom bilder ställer däremot krav på kvalitet och genomförande. Detta kan innebära att det inte går att använda samma annons på Instagram som man hade i lokaltidningen eftersom annonsen förmodligen inte är anpassad för Instagram och därmed riskerar att tappa i relevans för Instagram-användaren.
3. Optimera kampanjen.
Instagram-annonserna kan administreras via Facebooks annonsverktyg. Det gör det också möjligt att synkronisera och jämföra annonseringen de två kanalerna emellan. Eftersom trafiken från Instagram i huvudsak kommer från mobiltelefoner är det också viktigt att kampanjen formas och optimeras med tanke på mobilanvändare och att landningssidan är anpassad för att ta emot mobiltrafik.
4. Mät och utvärdera.
Som med all marknadsföring ligger nyckeln till långvarig succé i att analysera resultatet. Identifiera mätpunkter för Instagram-kampanjen, börja mäta och utvärdera sedan hur annonseringen presenterar utifrån syftet med kampanjen.
Med Viva får ni hjälp att hålla er uppdaterad på de senaste marknadsföringsmöjligheterna på Instagram, sociala medier och samtliga kanaler. Alltid med ett vakande öga på er helhet i er marknadsföring. Väl koordinerad och strategisk kommunikation kombinerar både ägda, köpa och förtjänade kanaler vilket kan ske under optimala förhållanden på Instagram, för att inte tala om samtliga sociala medier. Redo att ta din marknadsföring till nästa nivå, börja med att höra av er till oss!

Vill ni förbättra er närvaro på Instagram?
Hör gärna av er till mig så föreslår jag att vi bokar ett inledande möte.