Internetmarknadsföring och mätbarhet

3

Publicerad 24 april 09, 16:04 av Viva Media

Grunden i all marknadsföring är att nå ut till en målgrupp med ett budskap och utifrån budskapet nå en önskad effekt. Svårare än så är det inte! I svenskt medietänkande är räckviddsbegreppet och frekvens fortfarande de dominerande planeringsvärdena. Räckvidd är ett mått på vilken andelen av den tänkta målgruppen som har nåtts av budskapet och frekvens är antalet gånger som målgruppen exponeras av budskapet under ett tidsintervall. Men räcker räckvidd och frekvens för att få ett bra beslutsmaterial för marknadssatsningar? Är det inte viktigt att mäta vad effekten faktiskt blir?

I all form av marknadsföring är man som avsändare alltid fokuserad på vilket genomslagskraft eller impact hade mina kampanjer. Om jag har en lokal pizzeria vill jag såklart kunna mäta effekten av en annonssatsning i lokaltidningen för annars kan jag som reklamköpare aldrig veta om satsningen i sig var lönsam eller inte. Traditionellt sätt har man fått använda sig av metoder så som fråga kunden, unika telefonnummer, kampanjkuponger för att få en mätbarhet. Vissa av dessa metoder fungerar tveklöst men kan både vara tid och resurskrävande att genomföra och inte minst utvärdera.

Mätbarhet är A och O

Grunden i all form av onlinemarknadsföring är mätbarhet. Internets grundstenar bygger på informationsutbyte och som användare av Internet lämnar du alltid (eller i allra flesta fall) en viss mängd information efter dig. Som marknadsförare är denna information guld värd! Idag finns ett otal statistik och mätverktyg som erbjuds marknaden men mest känt är Google Analytics. Verktyget är helt gratis och tillhandahålls och utvecklas av Google.

Via Google Analytics ges möjlighet till att mäta diverse beteenderelaterade mönster så som:

  • Hur lång tid spenderar en besökare på hemsidan
  • Vilka sidor konsumeras
  • Vart väljer besökaren att avvika

Denna information är av yttersta vikt för att förstå den osynliga besökaren som går runt i ditt virtuella affärslandskap. Men som jag tidigare beskrev, målet med marknadsföring är ju att nå en effekt och i de allra flesta fall mäts denna i konvertering eller någon form av agerande. Via Analytics ges stora möjligheter till att mäta just konverteringar genom funktionerna målomvandling och e-handel.

Målomvandling via Google Analytics

I dagens inlägg tänkte jag helt enkelt gå igenom grunden i målomvandling och beskriva hur du som användare av Analytics kan använda denna funktion. Ett mål är en webbsida som besökare kommer till när de har gjort ett köp eller slutfört en annan önskvärd åtgärd, till exempel en registrering eller nedladdning.

Här följer några exempel på mål:

  • Sidorna ‘Tack för att du registrerade dig’
  • Kvitton
  • Bekräftelser för flygresor
  • Sidan ‘Hämtning slutförd’


malomvandling

Med målomvandling avser således hur många besökare går vidare till målets landningssida och genomfört den konvertering som vi önskade mäta. I bilden nedan kan ni se en målomvandling som jag genomfört till en av våra kunder och dess webbbutik. Målomvandlingen ligger på det slutgiltiga steget i kundens kassafunktion, dvs landningssidan efter att en kund beställt i webbshopen. Som ni kan se så har vi genom att använda oss av målomvandling fått en otroligt mycket bättre bild av vilken trafikkälla som ger konvertering och intäkter. De senaste 2 veckorna har kunden haft 23 st beställningar (eller 2,17% av 1104 besök) från den organiska listan på Google. Den direkta trafiken ger såklart en högre konverteringsgrad, 11,49%, och men i absoluta tal ger den 19 konverteringar vilket är färre än den organiska listan på Google. Värt att notera är att varesig gulasidorna.se eller hitta.se (där kunden finns representerad idag) finns med bland topp 10 konverteringar.

Nästa gång tänkte jag gå igenom hur man tekniskt sätter upp en målomvandling i Google Analytics, så håll till godo!

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy