Behov
Inför 2015 insåg Frälsningsarmén att de behövde stärka sin marknadsföring. De skulle bygga två nya plattformar, en ny hemsida och en ny e-handel. De behövde hjälp med att utforma dessa på ett SEO-mässigt sätt, samt ville knyta an till sina bidragsgivare bättre genom att utveckla en personligare kommunikation. Det viktigaste målet när vi började samarbetet med dem inför 2015 var att öka deras digitala insamling – via shoppen, Swish och sms. Ett av deras behov var också att identifiera de digitala kanaler som fungerade bäst för deras budskap.
Vivas lösning
Ständig optimering av deras marknadsföringskampanjer. Viva la upp en strategi för hur innehåll hanterades, producerades och levererades i olika kanaler, med ett väldigt lyckat resultat.
Ett gediget SEO-arbete för att göra det lättare för användaren att hitta Frälsningsarmén i sökmotorerna. Viva skapade en helt ny struktur på hemsidorna för att bättre nå ut med ny och relevant information som Google lättare kan indexera.
Vi möjliggjorde ett stort Google Grants-konto, ett donationsprogram som erbjuder utvalda biståndsorganisationer i hela världen gratis annonsering via AdWords – vilket resulterade i fler donationer.
Ett kontinuerligt arbete med sociala medier som Facebook och primärt Youtube. Viva arbetade också intensivt med varumärkesbyggandet, samt la upp strategier som skapat ett helhetstänk kring marknadsföringen.
Det har hjälpt att ha en samarbetspartner som lyssnat på våra behov och bidragit med konkreta idéer på hur man kan implementera våra tankar i det digitala landskapet.
Leif Bergström
Frälsningsarméns Kommunikations- och insamlingschef.