Topformula

E-handel som blev starkare

Topformula är en butik som säljer egna varumärken under Topformula och Topformula Sport. Produkterna är endast tillgängliga på nätet och företaget är måna om att erbjuda låga priser och hög kvalité.

14,9 %

Så mycket ökade e-handelns konverteringsfrekvens under första månaden de köpte marknadsföring i sociala medier.

719

Så många enskilda köp hade genomförts 17 dagar efter att vi börjat arbeta med Topformulas dynamiska remarketing.

23 %

Så mycket ökade transaktionerna med första månaden. Topformulas intäkter ökade med 12 procent.

Behov

Topformula blev Vivas kund i juli. Företaget har länge haft gott om trafik till sin hemsida, men insåg att de behöver nå de personer som varit inne på deras e-handeln utan att köpa någonting. De behövde alltså hjälp med att fånga upp dessa besökare och få dem till slutföra de påbörjade köpprocesserna. När Viva pitchade dynamisk remarketing i sociala medier följde ett strategiskt övervägande som till slut landade i ett ja. Den 6 november startades arbetet.

 

Vivas lösning

Till en början fick de främst hjälp med sökmotoroptimering (SEO), som såg till att Topformula fick en ökad synlighet i Google och Bings sökmotorer.

Från och med september kopplades även Adwords in. Här bestod Viva marknadsföring av annonskampanjer vilket fungerade effektivt och hade en konverterande effekt.

Viva använde sig av dynamisk remarketing på Facebook, Instagram och Audience Network (Facebooks motsvarighet till Google Display Network). En marknadsföringsteknik där du kan visa annonser för människor som tidigare varit inne på din hemsida eller använt din mobilapp.

Genom arbete med sociala medier byggdes en medvetenhet kring varumärket som resulterade i direkttrafik och att fler människor aktivt söker efter företaget och dess produkter.

Under alla år har jag aldrig samarbetat med en byrå som har så många engagerade och duktiga människor som Viva Media. De har allt jag söker hos en partner och att kraftigt ökat min försäljning ser jag som en stor bonus.

Fredric Boson

CEO, TopFormula

Vivas integritetspolicy