Lyckas på Facebook – Del 1. Komma igång

5

Publicerad 05 augusti 11, 14:08 av Viva Media

Idag kommer över 2 miljoner svenskar logga in på Facebook. Detta vet många företag om.
Därför har de skapat en Facebooksida för sitt företag där de informerar om sina erbjudanden och nyheter och driver besökare till faktiska kunder.

Facebook har blivit en ny arena för marknadsföring. Men var ska man börja? Hur ska man göra? Och hur lyckas man?

I denna artikelserie i tre delar kommer jag gå igenom hur Facebook för företag fungerar, hur man registrerar sitt företag på Facebook, vad för strategier som fungerar och hur man lyckas.

Lyckas på Facebook – Del 1. Komma igång

Att komma igång på Facebook och registrera sitt företag för en Facebooksida gör man relativt enkelt.
Logga in på Facebook med din privata Facebookprofil och besök http://www.facebook.com/pages/create.php.

Som företag är det viktigt att man inte registrerar sig som en vanlig profil eller grupp. Profiler är endast till för personer och kan således bli borttagna av Facebook om de märker att profilen nyttjas av ett företag.
Att skapa en grupp för sitt företag går att göra men det finns fler fördelar med att skapa en sida. Alla fördelar kommer vi komma till längre fram i denna artikelserie.

Börja med att välja vad för typ av sida som passar för ert företag.
Vanligast är att man väljer ‘Lokalt företag eller plats’ men om det är ett varumärke eller en institution man vill registrera går det lika bra.

Skapa Facebooksida

Fyll i era företagsuppgifter och var noggrann med att fylla i korrekta adressuppgifter.
Med korrekt adressuppgifter kan besökare sedan ‘checka in’ hos er, men mer om det senare.

När ni fyllt i era uppgifter är det dags att läsa igenom Riktlinjer för Facebook-sidor.
När ni läst igenom villkoren och accepterat dessa klickar ni på Börja här.

Er Facebooksida är nu skapad!

Redigera er Facebooksida

Nu är det dags att göra Facebooksidan så attraktiv och informativ som möjligt.

Börja med att ladda upp ert företags logotyp som profilbild. Bilden kan ni ladda upp lokalt från er dator eller genom att ange en webbadress för bilden.

I nästa steg föreslår Facebook att man ska bjuda in sina vänner. Men vi väntar lite med det tills vi är klar med redigeringen av vår Facebooksida.

Längst upp till höger klickar ni nu på Redigera sidan.
Ni kommer nu till er sidas inställningar och fliken Hantera behörigheter.
Här kan ni, om ni vill, sätta olika restriktioner för vilka som ska kunna se er Facebooksida.
Om ni inte måste rekommenderar jag er att lämna dessa inställningar som de är. Sätter man restriktioner för sin sida kan inte sökmotorerna hitta sidan. Detta gör att er Facebooksida inte kan hittas i sökresultaten på t.ex. Google.

För att lägga till mer information om ert företag klickar ni på Allmän information i vänstermenyn.
Här kan ni ange öppettider för ert företag, registrera ert användarnamn (om ni har mer än 25 fans), lägga till företagsbeskrivning mm.

Bestäm själv vilka fält ni vill fylla i men jag rekommenderar att ni iallafall fyller i Om, Beskrivning, E-post och Webbplats.

Redigera innehåll

Texten i Om-fältet bör inte vara mer än ca 80 tecken. Facebook klipper Om-texten om den för lång vilket gör att era besökare måste klicka sig vidare för att läsa hela er Om-text.

När ni är klara klickar ni på Spara ändringar.
Nu är er Facebooksida skapad och ni har fyllt i all nödvändig information.

Bjud in vänner

Sök upp er sida via Facebooks sökfält och klicka er in på den.

Facebooksök

Innan ni bjuder in era vänner ska ni själva gilla er sida. Detta gör ni genom att klicka på Gilla-knappen bredvid ert företagsnamn.

I högermenyn klickar ni sedan på Bjud in vänner.
Välj vilka vänner ni vill bjuda in till er Facebooksida och klicka på Skicka.
En notifiering kommer nu att skickas till de vänner ni valt.

Varför ska vänner och besökare gilla er?

Ni vill ha så många som gillar er som möjligt. På så sätt når ni ut till fler potentiella kunder. Men vi behöver ge besökare en anledning till att gilla oss .
Varför besökare ska gilla er kommer vi gå igenom mer i nästa artikel men vi börjar med att skriva ett statusmeddelande så att våra besökare vet vad de kan förvänta sig av vår Facebooksida.

För att skriva ett statusmeddelande på er Facebooksida rekommenderar jag er att ‘logga in som er Facebooksida’. Detta gör ni genom att växla profil.
Klicka på Konto i menyn uppe till höger och välj Använd Facebook som sida.
Klicka på Växla bredvid er Facebooksida.

Allting som ni nu gör (kommenterar, gillar, delar osv) kommer bli publicerat av ert företag.

Ett statusmeddelande skriver ni genom att besöka er logg eller vägg (även kallad wall).
I er logg ser ni alla aktiviteter på er Facebooksida. På er vägg ser ni alla aktiviteter som sker på sidor som ni gillar – men mer om det i nästa artikel.
I fältet ‘Vad gör du just nu’ kan du dela med dig av olika sorters innehåll.
Man kan antingen välja ett vanligt statusmeddelande, foto, länk, filmklipp eller att dela en fråga.

I vårt fall börjar vi med ett statusmeddelande.
Vad ni skriver här är upp till er men tänk på att texten ska vara informativ och konverterande – ni vill att era besökare ska läsa denna text och gilla er.

När ni skrivit klart ert statusmeddelande klickar ni på Dela.
Statusmeddelandet kommer nu vara synligt för alla som gillar er och för alla som besöker er Facebooksida.

Då var det klart!
Och så här ser vår nya Facebooksida ut som vi skapat i detta exempel:

Martins Bokhandel

I denna första del av tre i vår artikelserie ‘Lyckas på Facebook’ har vi lärt oss hur man skapar och redigerar en Facebooksida samt gått igenom ett första steg i hur man får fans till sin sida genom att bjuda in sina vänner.

I del två kommer vi gå in på hur man får fler fans till sin Facebooksida och hur man kan kopplar ihop sin Facebooksida med sin webbsida.

Har ni några frågor? Kommentera gärna!

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy