MediaAnalys arbetar för goda kundrelationer

Idag gick tidningen Resume (Dagens Media har även de ställt samma frågor, så en artikel kan komma ut även där) ut med en artikel där vinklingen är att MediaAnalys kräver betalning av kunder genom att gå via Tingsrätten och därmed inte vara seriösa. I förra veckan skickade jag svar på de frågor Dagens Media hade kring detta, se här för frågor och svar. Med anledning av den mycket tråkiga vinklingen Resume/DM gjort vill jag med detta inlägg presentera fakta av hur det egentligen ligger till.

Faktum är att:

MediaAnalys har hjälpt över 3300 företag med deras internetmarknadsföring sedan starten för snart 5 år sedan. Sedan starten 2006 har MediaAnalys haft totalt 58 (varav 6 är dubletter, dvs samma kunder) ärenden i Tingsrätten. Detta innebär endast ca 1,7% (17 på 1000 st) av de över 3300 kunder vi hjälpt under de snart 5 år vi varit aktiva har vi haft anledning att gå vidare till annan instans med. Dvs en mycket, mycket liten del av våra kunder har vi haft en meningsskiljaktighet kring fordran och det är därmed oerhört ovanligt förekommande hos oss.

Självklart är det tråkigt i de fall en meningsskiljaktighet uppstår kring avtalet/tjänsten. Vi har hjälpt över 3300 företag och har överlag mycket nöjda kunder. På vår senaste Nöjd Kund Index fick vi tex 86% som ger MediaAnalys helhetsbetyget bra eller mycket bra, klicka här för att läsa undersökningen. Vi är naturligtvis måna om goda kundrelationer och löser i de allra flesta fall ev meningsskiljaktigheter med våra kunder utan att blanda in annan instans. Men i de fall situationen ‘låser sig’ och där vi utfört vårt arbete helt enligt avtal utan att erhålla betalning kan man låta en annan instans bedömma.

I nästan samtliga av dessa fall rör dessa meningsskiljaktigheter obetalda fakturor. Vidare är hela 26 av dessa 58 kunder i konkurs alternativt har andra betalningsanmärkningar/tvister med andra bolag än MediaAnalys kring obetalda fakturor.

Utöver dessa 26 kunder har det i 18 fall skett en förlikning alternativt att skulden reglerats till fullo.

MediaAnalys har alltid skriftliga avtal med våra kunder, för att både vi som leverantör samt kunden skall veta vilka rättigheter och skyldigheter som gäller. Vi, i egenskap och leverantör, skall leverera en tjänst enligt avtal och kunden skall erlägga betalning efter utförd tjänst. Det framgår mycket tydligt att avtalet har en uppsägningstid på 2 månader. I de fall en kund säger upp tjänsten erhåller de dessutom alltid en skriftlig bekräftelse utav oss.

Vi arbeter för goda kundralationer, det är kärnan i MediaAnalys framgång. För att läsa mer om våra kärnvärden, klicka här. Jag är stolt över MediaAnalys, vad vi står för och det resultat vi levererar till våra kunder samt har en stolthet över mina medarbetare!

Kalmar 2011-02-02

Henrik Zobal, VD MediaAnalys