Nyttan av sociala medier

2

Publicerad 24 februari 10, 16:02 av Henrik Zobal

Jag skrev tidigare ett inlägg om att mäta social närvaro på nätet. Jag gick igenom olika sätt för mätning t.ex. observationsvärden, klick, leads och buzz.

Min uppfattning är att allt fler företag visar ett intresse för att synas i sociala medier mycket på grund av att det är en ‘hype’ kring detta ämne och att man som företagare har en föreställelse om att det automatiskt kommer leda till fler affärer så fort man får en synlighet i dessa kanaler.

Det finns idag en hel del säljföretag som pratar otroligt gott om socialt media och säljer in till kunder följande sinnesbild; ‘bara du syns i socialt media kommer försäljningen av sig själv’. En del kunder köper konceptet rakt av och tror att investeringen kommer löna sig bara för att han får ett facebook, twitter och flickr konto! Fullt så enkelt är det naturligtvis inte.

Självfallet är det bra att jobba med sociala medier, men man måste också ha en plan för hur detta arbete ska utföras. Och återigen, att börja mäta närvaron för att veta vad som fungerar och inte samt att få kunskap i vad som ger en ROI. Denna ROI kan dessutom se olika ut för olika företag:

För en del kanske det handlar om ökad försäljning. För andra kan det handla om hur man som företag omnämns i positiv och negativ mening, och för en tredje kan det handla om benchmarking mot konkurrenter.

Så, innan Ni beslutar Er för ett engagemang och synlighet i sociala medier, bestäm Er för vad Ni vill uppnå och vad Ni måste göra för att komma dit. Annars är risken stor att Du blir besviken på nyttan av tjänsten om Ni inte redan innan har en målbild klar för Er. Samt – glöm inte att också mäta utfall och resultat!

För att läsa mer om hur man kan mäta sociala medier kan Ni besöka IDG´s artikel om att mäta socialt media.

Ett annat tips är att besöka sidan www.socialmention.com där Ni lätt kan se vad som sägs om Ert företag i olika bloggar och andra sociala medier.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy