Sverige - Viva Media

Viva för e-handlare

Viva är sprungna ur det digitala då vi sedan 2006 har jobbat med digital marknadsföring. Historiskt sett har termen sök varit viktig, sedan kom tankar kring konvertering, vidare till sociala medier och idag är det starkt fokus på performance. Här pratas det ofta om aktiviteter längst ner i marknadsföringstratten i kundens resa mot köp där bolag söker effekt, tillväxt eller försäljning.

Mycket av det Viva är och kan ligger inom detta område, då det mätbara och konverteringar är en del av vårt DNA. Men väljer man Viva som byrå så kommer vi även ge förståelsen och vikten av ett helhetstänk inom marknadsföring. Vårt mål är att skapa ett värde för våra kunder i skärpunkten mellan performance och kreativt varumärkesbyggande.

”Vi tänker skalbart och långsiktigt utifrån era målsättningar med tillväxt och lönsamhet i fokus

Konverteringar är bra men det är lika viktigt med lönsamhet och bestående kundnöjdhet, CLV, Customer Lifetime Value. Som e-handlare, eller i behov av en performance-byrå, kan ni vara trygga med att vi inte bara jagar snabba konverteringar åt våra kunder utan alltid tänker långsiktigt med ert bästa i fokus. För det är där man till slut vinner matchen mot konkurrenter.

Här är några generella saker vi rekommendera för att bedriva en framgångsrik e-handel. Har ni samtliga på plats?

  • Hitta synergieffekter mellan kanalerna
  • Satsa på ett starkt varumärke 
  • Hitta er egna nisch – våga sticka ut
  • Bygg allt kring kundupplevelsen 
  • Hitta rätt målgrupp
  • Identifiera möjligheter och utmaningar
  • Ta fram ett tydligt koncept och budskap
  • Utgå från bolagets fördelar och kärnkompetenser
  • Relevant innehåll på hemsidan
  • Expandera produktsortimentet kontinuerligt
  • Erbjud flera betalsätt och olika fraktlösningar
  • Ha koll på vad konkurrenterna gör bra och mindre bra 

Hur gör Viva det här? 

Här särskiljer sig inte vår metodik så mycket från hur vi jobbar med våra helhetskunder som du kan läsa mer om här. Utan det börjar alltid med datadrivna beslut där vi bland annat analyserar samtliga kanaler, copy, data, ROAS, POAS, CLV, vilka KPI:er ni har, era affärsmål och om de är i synk med datan, era konkurrenter, copy och prissättning för att ta några exempel på vår grundliga genomgång. Om ni har fysiska butiker kikar vi även på er omnichannel-strategi. Finns det ingen sådan så känn er lugna – vi utformar den! Vi checkar nämligen igenom allt och lämnar inget åt slumpen: för er tillväxt är vår drivkraft. Här handlar det om utifrån data lägga en grundsten så vi kan ta nästa steg i vår gemensamma tillväxtambition. 

Löpande får ni den hjälp ni vill av Vivas kundansvariga som tillsammans med de team av experter – alla inom olika områden – som gemensamt skapar den bredd av marknadsföringskunskap som kan ta er till målbilden. Teamet skapar en strategi, tänker på synergierna mellan kanalerna, projektleder, analyserar resultat och har en tät och kontinuerlig dialog med er.

För oss handlar nämligen inte det här om att se er som ännu en kund, utan det handlar om ett partnerskap där era affärsmål kommer driva oss lika starkt. Er framgång blir vår framgång.

Vi känner oss trygga med att vi kan ta er performance eller e-handel till nästa nivå – hoppas ni ger oss chansen.

Lär dig mer 

Viva Medias vd Arash Gilan har skrivit boken En djävel på e-handel tillsammans med Nic Staeger, CCO på Nordiska Galleriet. Boken, som lanserades hösten 2022, går igenom hur en optimal organisationsstruktur ser ut, strategin och taktiken som ligger till grund för en effektiv marknadsföring samt – såklart – de avgörande nycklarna för tillväxt.

Under tiden som boken skrevs passade Arash på att bjuda in framgångsrika e-handlare till Vivas studio för ett snack om hur just de har tagit sig dit och alltså blivit “en djävel på e-handel” Kolla in webinarserien idag!


Låter detta intressant?

Hör av dig till oss idag om du vill veta mer om hur vi tillsammans kan förbättra din e-handel.