De traditionella annonsköpens tid är ett minne blott.

Marknadsför träffsäkert och kostnadseffektivt med programmatiska annonskampanjer.

De traditionella annonsköpens tid är ett minne blott.

Marknadsför träffsäkert och kostnadseffektivt med programmatiska annonskampanjer.

Programmatic

Det handlar om datoriserad annonsleverans med minskad mänsklig inblandning, som efter förutbestämda regler riktar dina displayannonser mot rätt målgrupp. Tidigare köpte marknadsföraren annonseringsutrymme direkt från mediehusen. Numera sker köpen programmatiskt via budgivning (RBT, Real Time Bidding) i displaynätverken – idag handlar det om automatiska annonsköp.

 

Så fungerar det

Annonsören skapar först en profil baserat på demografisk, kontextuell eller beteendemässig data via sin Data Management Platform (DMP). Efter några tekniska steg där tillgängliga annonsplatser först lokaliseras, äger sedan en realtidsauktion rum, där olika mekanismer för budgivning styr vilken av de medverkandes annonser som ska visas och till vilket pris.

På Viva jobbar vi aktivt med att bygga och optimera displaykampanjer för att hjälpa våra kunder att nå sina mål. Följande punkter tycker vi är viktiga när det kommer till programmatiska köp.

 

1. Definiera ett tydligt mål och syfte

Vad vill du uppnå med displaykampanjen? När du har syftet kan du designa kampanjen för att uppfylla målet så effektivt som möjligt. Om syftet är att öka varumärkeskännedomen bör varumärket eller logotypen komma fram tydligt i materialet tillsammans med ett koncist budskap. Branding eller awareness är generellt den största styrkan  med displayannonsering eftersom den gör det möjligt att nå ut brett och möta målgruppen just där den befinner sig på nätet. Syftet med kampanjen kan också vara att driva trafik till hemsidan. Fokusera på ett budskap med ”cliff hanger” och en tydlig call to action (CTA) som sporrar till att klicka sig vidare för att ta del av hela budskapet eller erbjudandet.

Är syftet konvertering, kanske köp i webbutiken eller registrering till ett event, bör erbjudandet framgå tillsammans med en tydlig CTA i bannern och fångas upp med samma erbjudande på landingssidan.

 

2. Hitta målgruppen

Möjligheten att hitta sin skräddarsydda målgrupp är kanske det främsta svaret på varför intresset för programmatisk annonsering ökar. Målgruppen kan identifieras baserat på demografi, geografi, intressen och beteenden. Det är möjligt med hjälp av cookies – små textfiler som sparas på användarens dator och som gör det möjligt att följa dennes surfbeteende. Informationen från cookies kan avgöra om surfaren t.ex. är en tonårskille, om den är intresserad av trädgårdsarbete eller om den letar barnvagn. Inloggad data är ett annat sätt att identifiera målgruppen. När användaren är inloggad på sitt Google- eller Facebookkonto ger den samtidigt information om ålder, kön och kanske även intressen och bostadsort.

 

3. Använd ”street smart” retargeting

Retargeting gör det möjligt att annonsera till de som redan visat intresse – de som redan besökt din hemsida eller interagerat med tidigare annonser. Funktionen kräver en viss trafikmängd på hemsidan och fungerar därför som ett effektivt komplement till trafikdrivande räckviddskampanjer. Klick- och konverteringsfrekvensen är ofta högre på en retargeting-kampanj i jämförelse med en generell räckviddskampanj eftersom användarna känner igen varumärket och kanske även erbjudandet sedan tidigare.

Genom dynamisk retargeting kan du visa exakt den produkten som användaren varit inne och tittat på, men ännu inte köpt. Du har säkert upplevt att du sett banners om en produkt eller tjänst som du nyligen kollat in på nätet, kanske en hotellvistelse i London eller ett par gråa sneakers i din storlek.

Läs mer om retargeting.

 

4. Investera i attraktivt och enhetligt material

Du kan ha ett tydligt mål och nå exakt de personer du vill nå med din displaykampanj, men om materialet inte tilltalar blir resultatet mediokert. Kvalitetssäkra materialet inför displaykampanjen genom att ha ett tydligt budskap. Tänk på att du bara får någon sekunds uppmärksamhet från användaren, kanske bara ett ögonkast. Du behöver snabbt fånga intresset och övertyga användaren om budskapets värde.

Använda gärna kvalitativt rörligt material med en tydlig CTA (call to action) så att användaren vet vad du vill. Se också till att matcha banner och landningssida. Värna om igenkänningsfaktorn genom att budskap, bild, färg och form talar samma språk på landningssidan som på bannern. Om användaren inte känner av kopplingen mellan banner och landningssida, eller om det krävs extra ansträngning för att hitta rätt undersida, ökar risken för att användaren lämnar sidan och att kampanjen får en hög avvisningsfrekvens.

 

5. Analysera och optimera

En av de största fördelarna med digital marknadsföring är möjligheten att bearbeta och förbättra sina kampanjer under tiden de pågår. För att få ut maximalt av din displaykampanj behöver den optimeras löpande baserat på analys av insamlad data.

Sätt upp mål i Google Analytics för att mäta måluppfyllelsen. Säkerställ att all data mäts och registreras genom tydliga kampanjtaggar. Kontrollera målgrupperna. Vad utmärker sig? Vilken målgrupp konverterar bäst? Låt statistiken guida till ett bättre resultat.

Vill du att vi hjälper dig med programmatiska annonser? För även om det är en automatiskt marknadsföringsmetod, så behövs den mänskliga kreativiteten och fingertoppskänslan. Tveka inte på att kontakta oss!

Vill du ha hjälp med programmatiska annonskampanjer? Kontakta oss!