Så använder du Facebook för att boosta din webbshop

3

Publicerad 11 november 16, 12:11 av Alette Sörensen

Facebook omtalas ofta som en kanal för branding, där dina följare kan lära känna ditt företag samtidigt som du kan interagera och bygga förtroende bland följare och kunder. Facebook är en ultimat kanal för just detta. Men möjligheterna stannar inte där. Facebook kan också användas för att driva sälj. Vi tipsar om strategisk Facebook-marknadsföring för e-handlare.

 

Rikta annonserna brett och optimera för konverteringar
När du använder dig av målsättningen ”öka konverteringar” behöver du tänka på att rikta dina annonser ganska brett så att Facebook kan samla in tillräckligt med data för att kunna optimera kampanjen för konverteringar. Tänk på att det ofta tar ett par dagar innan du ser en ökning.

 

Använd karusellannonser
Karusellannonser är en bra annonsform för e-handlare eftersom det innebär att du kan visa flera produkter och länka de olika produktbilderna till deras respektive sida i din webbshop. Här kan du låta Facebook se till att den produktbild som är mest populär är den som visas först i karusellen. Denna annonstyp har visat sig få en högre CTR (klickfrekvens) än annonser med endast en bild.

 

Använd en blandning av produkt- och livsstilsbilder
Blanda livsstilsbilder med produktbilder för att inte trötta ut publiken. Ingen vill få rena säljannonser i ansiktet hela tiden. Då tröttnar man ganska snabbt.

 

Dynamiska produktannonser
Med dynamiska annonser kan du visa relevanta produkter din publik redan tittat på i din webbshop tidigare – Remarketing. Har någon tittat på en tröja i din webbshop kommer samma tröja dyka upp i personens Facebookflöde.
För att kunna visa dynamiska produktannonser behöver du ladda upp produktkatalogen i Facebook Business Manager och använda dig av Facebookpixel, som måste anpassas, på din sajt. Sedan skapar du en anpassad annonsmall som automatiskt lägger in rätt produkt för rätt publik beroende på vilken anpassad målgrupp du väljer.

 

Testa look-alike målgrupper av din publik via konverteringspixeln
För e-handel är det effektivt att använda sig av look-alike målgrupper som är baserade på en konverteringspixel som läggs på din sajt, till exempel en look-alike målgrupp baserad på personer som avslutat ett köp i din webbshop. Du kan även använda dig av e-postlistor baserade på slutförda köp i din webbshop, men säkerställ att listan är uppdaterad innan du skapar en look-alike målgrupp.

 

“Värm upp” din publik genom att inte börja med rena säljannonser
Välj varumärkesbyggande annonsmaterial istället för produktbilder med “Köp nu”-knapp i början, och fånga publikens intresse innan du visar dem dina rena säljannonser. Det gäller att bygga förtroende och skapa ett intresse hos publiken först.

 

Prova olika call to action-knappar
”Köp nu”-knappen fungerar bra på e-handelsannonser, men ibland kan det vara värt att testa andra call to action-knappar för att öka konverteringar.
Fundera på var i köpresan din publik befinner sig. Är det redan befintliga kunder kan ”Köp nu” fungera riktigt bra eftersom de redan känner till varumärket och produkterna. Är det däremot en look-alike målgrupp du styr mot kan det vara en bra idé att prova “Se mer” istället för “Köp nu”. För att ta reda på vad som fungerar bäst behöver du testa olika call to actions.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!