Så når du dina mål med emotionellt innehåll

3

Publicerad 18 december 12, 08:12 av Viva Media

De finns hela tiden i vår närhet. De påverkar vårt sätt att agera och kommunicera med vår omgivning och de är en viktig ingrediens vid i stort sett varje beslutssituation. Vad jag talar om är givetvis de känslor som formar oss och som kan ta uttryck i så många former.

Våra känslor styr vår relation till olika objekt i vår omgivning och har stor inverkan på hur vi agerar gentemot dessa. I våra vardagliga möten med andra människor, massmedia, kultur eller, varför inte, textinnehåll reagerar vi på olika sätt beroende på vilken typ av person man är. Hur ska du kunna använda innehållet på din webbplats för att skapa rätt form av känslor för dina produkter?

Behärska magkänslan

Vid varje beslutssituation väcks en inre känsla, är det här rätt eller fel? En känsla som styr vårt förnuft och får oss att agera. I folkmun kan man kalla detta för en magkänslan och handlar om en slags underliggande uppfattning om vad som är rätt i den givna situationen. Genom att trycka på rätt känslor har du möjlighet att behärska magkänslan och beroende på vilken typ av verksamhet du bedriver finns det olika känslor att anspela på för att dra till sig rätt kundsegment.

Våra känslor gör oss ständigt påminda om vår sårbarhet och får oss att göra viktiga val och avvägningar. Beroende på hur du behärskar känsloaspekten i ditt sätt att kommunicera via din webbplats eller genom kampanjer kan skillnaden mellan en lyckad eller misslyckad marknadsinsats bli ganska stor. men vilka känslor kan man då anspela på och på vilket sätt?

4 känslor du kan anspela på

Det finns ett helt fång av känslor som man kan kommunicera genom för att uppmana till aktion. Men här kommer fyra stycken som du garanterat kan använda i din verksamhet:

– Kärlek

Ett begrepp som kan ta sig fler uttryck. Det kan handla om allt mellan en stark vänskap till långa relationer och giftemål. Vi vill inte bli lämnade ensamma och vi vill att folk i vår närhet ska tycka om oss. Genom att övertala dina besökare om att de kommer få en bättre tillvaro med hjälp av era produkter är du en god väg mot rätt mål.

– Girighet

Människan vill alltid ha mer. Vi vill se oss som vinnare, vi vill vara snabbare än kompisen och vi vill ha den dyraste bilen. Även om man inte uttrycker det på exakt det sättet så har vi människor en underliggande strävan att ständigt förbättra oss själva.

– Rädsla

Vi är rädda för väldigt mycket, förlora sina nära och kära, bli av med sitt hem, sitt jobb eller sina pengar. Genom att anspela på rätt nivå av rädsla kan man påverka besökaren till att göra en liten investering för att undvika större förluster.

– Plikt och ära

Alla har en plikt gentemot sin omgivning. Att agera utifrån familjens, sitt företags eller nationens ära är viktigt för oss. Vi vill inte framstå som individer utan någon som helst känsla för vad som finns i omgivningen. Därför vill vi se till att handla rätt utifrån situationen vi ställs inför.

Vad innebär det då för dig?

När det kommer till att att använda sig av känslor i marknadsföringssyfte är det det inte bara att välja en aspekt. Du måste kunna skapa rätt känsla utifrån ditt sammanhang. Se till din verksamhet och mottagaren och välj ett väg som passar situationen.

Det gäller inte bara att fånga besökarens intresse, du måste även uppehålla det genom att erbjuda ett värde och nytta. Kan du inte hålla vad du lovar är allt redan förgäves. För ska du sedan få dem att även agera måste kommunikationen vara stringent, nyttan måste leva upp till de känslor som byggs. Vi behöver alla känslor för att kunna ta beslut och du har förmågan att använda dessa känslor för att övertyga dina kunder.

Artikeln är inspirerad av Demian Farnworths inlägg på Copyblogger, Why emotional-based writng is crucial to your business goals.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy