Blogginlägg av Robert Rollert

Vinnande creatives för social

För att lyckas måste man först förstå hur människor fungerar. De flesta av oss scrollar snabbt igenom våra flöden, inläggets text läser vi först när vår uppmärksamhet fångats av bild…

Läs mer

Lyssnar Facebook på oss?

Allt oftare får jag frågan om Facebook i hemlighet lyssnar på sina användare via telefonens mikrofon. Svaret är självklart NEJ, absolut inte. Jag ska nu förklara varför de inte gör…

Läs mer

6 tips – mobilanpassa innehållet på sociala medier

Varumärket Visa upp ditt varumärke tidigt och ofta. De första sekunderna är avgörande, få med ditt varumärke och huvudbudskapet inom de tre första sekunderna. Budskapet ska ha en tydlig fokuspunkt…

Läs mer

Relevans är viktigt för att lyckas på sociala medier

Många olika delar spelar in för att skapa en lyckad kampanj som ger effekt. Där är relevansen av att alla delar stämmer överens med syftet du vill ska uppfyllas viktigt,…

Läs mer

Lyckas med era sociala medier – tänk långsiktigt

Facebook, Instagram och andra sociala medier lever på att sälja data. Genom att samla in beteenden och intressen från sina användare kan de sälja annonsutrymmen mot dessa användare. För att…

Läs mer

Vinnande video i sociala medier – del 2

Produktionstips   Utöver det nämnt i ingressen, se till att filma i 4K, zooma inte in för mycket, ha utrymme runt om och ha en “samlad handling” så kan man…

Läs mer

Vinnande video i sociala medier – del 1

På Facebook, Instagram och även andra sociala medier har man till skillnad från bio, tv och YouTube många format att arbeta med. Formatet är väldigt viktigt för kampanjernas utfall precis…

Läs mer

Våga vägra gilla – del 2: Sälj mindre för att sälja mer

Första delen i den här serien på två delar handlade om att många följare på Facebook inte är vägen till framgång. I det här avslutande inlägget kommer jag att fortsätta…

Läs mer