Superbowl – Traditionell marknadsföring och Sociala Medier

4

Publicerad 07 februari 12, 11:02 av Viva Media

En av årets största händelser inom marknadsföring är över.
Jag pratar givetvis om Superbowl.

SuperBowl 2012 avgjordes nu i söndags och som vanligt är det reklamfilmerna som visas i pauserna som blir de stora snackisarna. I år fanns det 70 reklam-platser för företag att annonsera på och att få sålt dessa reklam-platser var inte något större huvudbry.
Företagen som slåss om dessa platser är många och för att få sin reklamfilm visad gäller det att betala och betala mycket. I år blev reklam-platserna sålda till priser på upp till 40miljoner kr för en enda visning (ca en miljon kr per sekund).

Att man kan betala så mycket för en visning är inte så konstigt. Matchen ses av över 100miljoner tittare världen över men det är det är mest tack vare de sociala medierna som dessa reklamfilmerna nu får en så stor spridning.

Bluefin Labs har analyserat hur stor snackis SuperBowl är i sociala medier och kommit fram till en hel del intressant statistik.
Med cirka 12,2 miljoner kommentarer i sociala medier är årets upplaga av Super Bowl den största sociala TV-händelsen som någonsin inträffats. Det tidigare rekordet var MTV Video Music Awards (Aug 2011), som hade 3,1 miljoner kommentarer. Jämfört med förra årets Super Bowl, har årets upplaga nästan 600% i tillväxt(!), räknat i antalet ‘sociala-medier kommentarer’.

På Twitter var aktiviteten högst. När matchen gick mot sitt slut och det var tydligt vilket lag som skulle vinna postades det över 10.000 tweets per sekund.
Detta kan jämföras med 5000 tweets per sekund när det utannonserades att Usama Bin Laden blivit skjuten och 6000 tweets per sekund när Steve Jobs gick bort.

De största reklamfilmerna

Matchen är nu sedan länge slut men fortfarande rullar reklamfilmerna via de populära videodelnings-tjänsterna Youtube och Vimeo m.fl.

Flera stora analys-företag jobbar nu febrilt med att få fram vilka reklamfilmer som var de mest populära genom att analysera kommentarer i sociala medier, visningar på videodelningstjänster, fans och followers på Facebook respektive Twitter mm.

Här är de fem största reklamfilmerna enligt Bluefin Labs:

1. H&M – David Beckham’s underklädeskollektion
http://www.youtube.com/watch?v=eQb_-OY7Z0E

Den mest omdiskuterade reklamen var H&M´s nya reklamfilm där man visade upp en lättklädd David Beckham. Reklamfilmen ska ha genererat över 109.000 kommentarer i sociala medier vid perioden som den visades och har i skrivande stund visats över 1,4 miljoner gånger på Youtube.

2. Chrysler – ‘It’s halftime in America’ med Clint Eastwood

Den andra mest omdiskuterade reklamfilmen, och min personliga favorit, är Chryslers reklamfilm.
En hes Clint Eastwood gör kopplingen mellan halvlek i SuperBowl och halvleken i Amerikas ekonomi och välstånd. Eastwood nämner nederlag som Amerika mött och hur man tagit sig igenom dessa. ”We find our way through tough times and if we can´t find a way we´ll make one”.
Chrysler gör detta väldigt bra. De kopplar ihop deras varumärke med Amerika och gör dess ekonomi till en gemensam sak.
Filmen har i skrivande stund över 1,5 miljoner visningar på Youtube och fick över 96.000 kommentarer i sociala medier vid perioden som den visades under SuperBowl.

3. NBC – ‘The Voice’ med Betty White

NBC har i sin reklamfilm över sitt TV-program The Voice tagit hjälp av bland annat Betty White och Christina Aguilera. Reklamfilmen blev den tredje mest omdiskuterade reklamfilmen med 90.000 kommentarer i sociala medier.

4. Doritas – ‘Man’s best friend’
http://www.youtube.com/watch?v=y3bqbJduK2w
Reklamfilmen där hunden mutar sin husse med Doritos för att dölja att han dödat och begravt familjens katt genererade över 70.000 kommentarer i sociala medier.
Efter analys av kommentarerna har man också kommit fram till att Doritos har, med sin reklamfilm, fått flest positiva kommentarer – 61%.

5. Pepsi – ‘King’s Court’
http://www.youtube.com/watch?v=Rcf01QTcO6E
Pepsi är proffs på marknadsföring och i denna reklamfilm har man tagit hjälp av bland annat Sir Elton John för att få spridning på sitt budskap.
Reklamfilmen genererade 45.000 kommentarer i sociala medier under perioden den visades under SuperBowl och på Youtube har reklamfilmen visats över 2miljoner gånger.

Hur företagen använder sig av Sociala Medier

I flertalet reklamfilmer hittar vi företag som tagit fram ett helhetskoncept kring sina reklamfilmer. Man har anpassat sin webbsida, lanserat Hashtags på Twitter (#SoLongVampires, #BigGame mm), skapat Facebook-applikationer för besökaren att landa på mm.

För att ge tittaren tillgång till mer information har man också i reklamfilmen visat sin webbadress och i flera fall och också sin ”Facebook-adress”.

Ett helhetskoncept ser vi också från Volkswagen som skapat en applikation döpt till ”The Big Game”. I denna applikation visar man upp sina reklamfilmer från SuperBowl.
En liknande lösning ser vi ifrån Doritos.

Och det är lite detta jag vill komma till.
Många företag skapar sig idag en närvaro i sociala medier utan att kombinera denna närvaron med marknadsföringen i traditionella medier.
Att finnas på t.ex. Facebook är ett stort steg att ta – gör man det halvdant straffas man med dålig aktivitet och, om man har otur, besvikna kunder som förväntas sig mer av företaget i sociala medier.
Visa att ni menar allvar med er närvaro i sociala medier och låt er webbadress till er Facebooksida, Twittersida m.fl synas på er webbsida, i er mailsignatur, på era visitkort mm och se till att de kunder och besökare som vill föra en dialog med er enkelt kan göra det.

En kombination av marknadsföring i traditionella medier och närvaro i sociala medier har visat sig allt som oftast vara den bästa vägen att vandra om man vill nå ut med ett budskap.

Just det, jag glömde en sak. Matchen spelades mellan New England Patriots och New York Giants och jag är rätt säker på att Giants vann.
Rätt säker…

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy