Syns AdWords-annonser bara där du vill?

4

Publicerad 25 mars 13, 17:03 av Viva Media

Google har ganska nyligen släppt en uppdatering som de kallar för Förbättrade kampanjer. Enligt Google själva är detta den absolut största uppdatering som har gjorts i Google AdWords. Det finns många bra hjälpavsnitt och webbinarier kring detta som visar vad det innebär och hur man ska tänka. Men här tänkte jag visa på en funktion som jag tycker har kommit lite i skymundan som är väldigt nyttig för oss som annonserar med Google AdWords. Nu kan du nämligen se vart i världen dina annonser verkligen syns, även om du har styrt dem till att ‘bara’ synas i Sverige.

Se vart i världen dina annonser verkligen syns

Om du redan har lyft över dina kampanjer så att de numera körs som Förbättrad kampanj så har du numera nya alternativ  under dina kampanjinställningar. Det jag vill uppmärksamma er på är knappen Platser där ni får en översikt av vart er kampanj är geografiskt inriktad. Men detta behöver inte alls betyda att annonser enbart syns i Sverige, vilket kommer framgå i exemplet nedan.

Kampanjinställningar -> Platser

Om vi sedan väljer att gå vidare in på knappen Adressinformation och väljer ‘Var användarna befann sig’ så kommer vi få fram lite annorlunda information. Här kan vi se vart ifrån mina visningar och ev. klick faktiskt kommer från. Det behöver inte alls bara vara från Sverige utan från flera andra länder som Google tycker kan vara relevanta att se mina annonser. Oftast för att de har sökt på något av mina utvalda sökord i kombination med en stad i Sverige eller kanske lagt till just Sverige i sökfrasen.
Nedan ser ni resultaten filtrerat på Land för en webbshop vars kampanj är inriktad mot Sverige.

Annonserna har visats och fått klick från flera länder

Ingen nyhet

Egentligen är inte detta någon stor nyhet för så här har det varit även innan förbättrade kampanjer. Det som är nytt är just att jag kan se vart annonserna har visats och få en rapport på utfallet. Men själva funktionen att annonserna visas för personer även utanför Sverige som de kan vara relevanta för är egentligen inte ny.
Om du tittar på fliken Inställningar (och Alla inställningar om det är Förbättrade kampanjer) så finns det ett alternativ som heter Platsalternativ (Avancerat). Många som skapar och bygger sina kampanjer låter nog detta alternativet vara på standardinställningen som Google rekommenderar. Det är absolut inte fel men det är då som dina annonser även kan synas i andra länder om det sker relevanta sökningar. Självklart så går det även på vilket språk du har valt att rikta dina annonser mot. Så om dina kampanjinställningar under Språk är Svenska ska annonserna visas för personer som har sin webbläsare inställda på svenska och söker efter din produkt/tjänst i kombination med t.ex Sverige.

Att använda dessa inställningar behöver absolut inte vara fel utan i vissa fall kanske bara bra. De personer som söker från utlandet kan ju verkligen vara intresserade av dina tjänster/produkter och att de gör sin första research inför ett köp trots att de är i utlandet.
Men det kan lika gärna vara så att de är fast bosatta i utlandet och vill köpa din produkt/tjänst till t.ex Spanien där de bor. Men om ditt företag inte kan leverera utanför Sverige så kanske man ska överväga att ändra kampanjinställningarna så att annonserna bara syns i Sverige.
Har man dessutom en webbshop som kanske säljer parfym eller andra produkter som finns i Taxfree-butiker kan man nog även räkna med att en del av de sökningarna man får kommer från prismedvetna svenska som vill se en ev. prisskillnad på en specifik parfym när de befinner sig på en flygplats.

Hur ändrar jag?

Om jag verkligen vill försäkra mig om att annonserna enbart ska visas där jag geografiskt har riktat min kampanj så åtgår vi till Platsalternativ (Avancerat) och väljer ‘Människor i mitt inriktningsområde’ istället.

Frångå Googles standardinställning

Med denna ändringen gjord så ska dina annonser inte längre synas utanför dina geografiska inställningar. Men det är verkligen värt att fundera på innan man gör denna ändringen. I många fall krävs det mer än en sökning/klick innan det leder till ett köp och din nästa kund kanske faktiskt sitter utomlands när de börjar leta efter ett företag som kan leverera just det som de letar efter.
Men om din kampanj är väldigt begränsad av sin dagsbudget och du är beroende av många snabba konverteringar så kan detta vara ett bra tips för er. Som med så många andra saker i AdWords och övrig annonsering måste man testa sig fram för att veta vad som är rätt för respektive verksamhet.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!