Tips för dig som arbetar med SEO för e-handel

5

Detta inlägg är en fortsättning på mitt bidrag till Disruptives artikel Fyra sökmotorexperters bästa SEO-råd till Svenska ehandlare där jag tar upp några av de enklaste och mest fundamentala bitarna inom grundläggande SEO.

SEO för e-handel kontra SEO för ‘vanliga’ sajter

SEO för e-handel skiljer sig inte speciellt mycket mot SEO för ”vanliga” sajter, mer än att det oftast finns större möjligheter till Long Tail-optimering och ett större krav på konvertering. Konvertering och SEO går hand i hand väldigt mycket när det gäller e-handel och båda delarna måste fungera fullt ut, så jag ska ge lite tips på konvertering + SEO.

Snabb, tydlig och enkel kassa

Du har säkert sett och läst om det tidigare, men att ha en enkel, tydlig och snabb kassa kan öka konverteringen ofantligt mycket. Har du koll på hur mycket avhopp du har i din kassa? Har du inga större problem med det kan du luta dig tillbaka och vara nöjd men annars bör du ta tag i det med en gång och laborera.

Framförallt är det viktigt att:

  • Ha inga dolda avgifter i kassan för t.ex. frakt. Dyker oförutsedda kostnader upp kan kunden lätt hoppa av.
  • Visa tydligt vilket steg kunden befinner sig på i kassan. Testa gärna med bilder eller ikoner som kan ha en motiverande effekt på besökaren. Vi lade t.ex. till en ikon på en liten lastbil alldeles bredvid sista steget i stegöversikten i en kassa vilket gav 25% mer genomförda köp.
  • Kräv så lite information som möjligt och hjälp gärna kunden att t.ex. automatiskt hämta dennes uppgifter via personnummer om möjligt.

Google har själva släppt en ganska intressant video som påvisar hur en strulig online-kassa kan se ut i en fysisk butik och vad det får för konsekvenser.

 

Skapa video och mikrodata (Rich snippets)

Att skapa filmer för sina produkter kan vara tidskrävande och kostsamt, men definitivt värt det. Videos får besökare att stanna längre på sajten och experter hävdar dessutom att en sida med film rankar bättre. Med video-sitemap kan du också få med filmen i sökresultat som ökar CTR.
På en ehandel-sajt finns det flera möjligheter för att utnyttja mikrodata som hjälper sökmotorerna att förstå innehåll. Det kan t.ex. vara mikrodata för omröstningar eller för produkter.

En fördel med att använda sig av mikrodata är bland annat att omröstningar kan visas i sökresultat och kan precis som videos öka CTR.

SERP: Video och mikrodata

 

Ta tillvara på besökare

Både besökare som blivit kunder och besökare som hoppat av.

  • Spara mailadress på avhoppare i kassan. Ta kontakt med dem och erbjud något för att få dom att handla eller ta reda på varför kunden inte slutfört sitt köp, t.ex. via ett formulär.
  • Återkoppla till kund en vecka efter levererad order och be om en recension, kanske något som tack för det t.ex. 10% rabatt på nästa order. En recension fyller ut content-innehållet som är bra för SEO och påverkar även konverteringar.
  • Visa erbjudande att ‘handlar du inom 5 minuter får du 10% rabatt’ om en besökare varit på din webbshop en viss tid.

Bild på verklig person på företaget

När man använder köpta bilder på personer som används på sajten så tror inte besökare att personen arbetar på företaget. Använd en bild på en verklig person på företaget och förtydliga detta på sajten.

Kontaktperson

 

Contenttips #1

Identifiera 30 bloggar inom er bransch som är medelstora. Kommentera, interagera och börja ett relationsbygge med dem. Tillslut kan ni få dem att gästblogga hos er eller kanske t.o.m. få en länk av dem till er.

Contenttips #2

Skriv egna produktbeskrivningar och kopiera inte leverantörens. Om fler webbshopar också använder leverantörens produktbeskrivning kommer Google bara ranka texten på den sidan dem hittat den först, eller den dom tror är ägaren till texten.
Om det inte går att skriva egen produktbeskrivning kan ni fylla ut leverantörens med egen text runt om.

Contenttips #3

Hitta bloggare som har skrivit om någon produkt ni har och erbjud dem något för att publicera recensionen på er webbshop samt länka till den från bloggen.

Sist men inte minst – Kopiera inte från stora företag, även giganter gör misstag.

  • Varför existerar webbshopen? – Vad gör shoppen unik och vad är affärsidén?
  • Vem bryr sig om webbshopen? – Vilken är målgruppen och varför?
  • Vad motiverar och intresserar besökarna? – Varför ska dom handla från just er?

Dessa tre frågor är väldigt bra att ställa till sig själv när man utformar shoppen med både SEO och konvertering. Jobba aktivt med statistiken på din egna webbshop och förstå vad som händer vid olika tidpunkter. Ju mer man förstår sina besökare och deras beteenden, desto bättre kan man anpassa sitt innehåll för att öka konverteringen, som i det här fallet:

För oss som SEO-leverantör räcker det inte med att enbart prata om att ha positioner utan ansvaret sträcker sig mycket längre. I slutändan handlar det främst om vad man får ut av besitta den position man har.

Christian Rudolf på Disruptive bad mig att lyfta fram exempel på e-handlare i Sverige som gör bra SEO. Detta fick inte plats i artikeln på Disruptive men jag tänkte passa på att lyfta fram en av  dem i denna artikeln.

Jag vill nämna tonerlagret.se som jag tycker har lyckats med två riktigt bra funktioner. Dels har Tonerlagret ett call-to-action element på startsidan där dom hjälper besökaren att hitta till önskad produkt och leder denne in i butiken. Dom har även en tydlig klocka som räknar ner och visar besökaren hur lång tid denne har på sig att göra en beställning för att varorna skall skickas samma dag.

Tonerlagret

SEO <3 användare

Vi är inne i 2012 och SEO handlar inte längre enbart om titlar, rubriker, sökordsdensitet och struktur. Står du bakom ett stort varumärke har du stora fördelar jämfört med mindre varumärken och har lättare att få lyckade resultat av sökmotoroptimering. Vi har kommit till ett stadie där SEO mer och mer handlar om att erbjuda kvalitativt och intressant innehåll som användare vill sprida vidare. Sidor måste förtjäna sin ranking.

Det handlar nu om användarvänlighet och hela marknadsföringsstrategier. Din webbplats måste inte för sakens skull konvertera, men den måste ha funktioner och innehåll som användare tycker är så pass intressant att dom vill sprida vidare den. Om du tycker att det är tufft och svårt att få bra positioner idag, vill jag bara säga att detta är en försmak av hur svårt det kommer bli i framtiden! – Eller har du annan åsikt?

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy