URL-omskrivning – bra eller dåligt?

2

Publicerad 15 september 09, 16:09 av Viva Media

URL-omskrivning innebär att man skriver om webbplats-adressen till en bättre variant. Det sker i regel automatiskt. WordPress är ett system som stödjer URL-omskrivning.

En autogenererad URL

En automatiserad URL-omskrivning kan se ut så här:

  • http://www.test.com/2009-09-09/sveriges-basta-newsroom/

Här visas domännamnet, datumet och rubriken på sidan. En bra adress bör ha små bokstäver, inga åäö eller mellanslag. Adressen bör innehålla viktig kort information i adressen, men ingenting mer än så. Tänk på att adressen helst ska fungera många år framöver.

Fördelar

  • Man kan enligt Matt Cutts lägga sökord i URL-en och på det sättet ranka högre i sökmotorerna.
  • Man får man en struktur som inte behöver se ut som filstrukturen på servern.
  • Man kan få en kortare adress än man annars kanske hade fått om man hade använt filstrukturen på servern.
  • Det blir mer användarvänligt med talande adresser, om man adresserna skrivs på rätt sätt.
  • Fler tips finns att läsa på w3.org.

Nackdelar

  • Det är enligt Google svårt att göra en URL-omskrivning på rätt sätt. Därför avråder de från detta.
  • Det kan ta tid innan sökmotorerna hittar alla nya adresserna. Man bör därför köra en redirect 301 från de gamla adresserna till de nya.

Bör man lägga in URL-omskrivning eller inte?

Eftersom Google avråder från att lägga in URL-omskrivning kan man börja fundera över om man bör lägga in det eller inte. Är man osäker bör man kanske låta bli på grund av risken för att göra fel. Finns teknisk kompetens nog att klara av det så tycker jag att man kan prova i testmiljö.

Det finns flera system som har stöd för URL-omskrivning och dessa är ofta väl testade, så i dessa ska det inte vara något problem att aktivera URL-omskrivning.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy