Utökad exponering för er webbplats i sökresultatet

3

Publicerad 01 juni 11, 16:06 av Viva Media

Det finns inte så många möjligheter till att sticka ut i sökresultatet från alla andra. Men man kan ta vara på de möjligheter som finns. En av dessa möjligheter kommer jag skriva om nedan, nämligen att möjliggöra för en “brödsmula” (engelska, breadcrumbs) i sökresultatet.

Vad är en brödsmula?

En brödsmula kan man säga är en sökväg på webbplatsen som är till för att underlätta navigationen på webbplatsen för en besökare.

Ett exempel på detta kan vi se nedan taget från en webbplats:

Brödsmula på webbplats

Enligt brödsmulan ovan skulle det innebära troligen att en användare navigerar sig från startsidan Hem, till Alla Sonys Produkter, till kategorin Tv- och hemmabio, till kategorin Televisions, till kategorin Full HD LCD TV:s till Full HD LCD TV. Brödsmulan låter väldigt krånglig och i detta fall är nog inte brödsmulan på bästa sätt uppbyggd och kanske försämrar användarvänligheten än främjar den. Det gäller att ha en tydlig och användarvänlig navigation på webbplatsen för att brödsmulan troligen också skall bli så optimal som möjligt.

Utökad exponeringen i sökresultatet

Med en korrekt implementering av brödsmular på webbplatsen och att Google tillämpar brödsmulan från webbplatsen i sökresultatet kan det exempelvis komma att se ut såhär:

Brödsmula i sökresultatet

På detta sätt kan man erbjuda en brödsmula till en användare som sökte efter något mer generellt eller specifikt sökord men som inte fick tillbaka det önskade resultatet i första anblick.

I bilden ovan är sökordet LCD TV och låt oss säga att användaren inte var ute efter en LCD-TV med 3D-teknologi. Då vägleder brödsmulan användaren i sökresultatet för att kunna navigera sig direkt till “Televisions” som möjligen har ett bredare utbud av LCD-TV än bara LCD-TV:s med 3D-teknologin integrerad.
Nyttan med att öka exponeringen på detta sätt kan innebära att man fångar upp en mindre mängd användare som hade gått vidare i sökresultatet om inte brödsmulan fanns och förhoppningsvis kan detta möjliggöra nya potentiella kunder.

Det som krävs av brödsmulan på webbplatsen

Det är inte mycket som behövs informationsmässigt för att sökmotorerna, Google skall förstå att det är en brödsmula. En brödsmula kan vanligtvis vara uppbyggd HTML-mässigt på detta sätt på en specifik webbsida:

<a href=’http://www.exampel.se’>Start</a> ›
<a href=’http://www.exampel.se/produkter/’>Produkter</a> ›
<a href=’http://www.exampel.se/produkter/skor’>Skor</a>

Det skulle innebära att brödsmulan skulle komma att formateras såhär:
Start > Produkter > Skor

Man kan även komplettera med microformat. Mer information om hur det går till att implementera finns på Google webmaster central och om breadcrumbs.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!