Vad är Google Analytics?

2

Publicerad 24 april 09, 16:04 av Viva Media

Google Analytics är ett statistikverktyg som Google tillhandahåller kostnadsfritt för alla internetanvändare med en hemsida, en blogg eller liknande och ett intresse av att veta mer om trafiken på sin sida.

Google Analytics i sig är mycket avancerat och jag skulle tro att det är få användare som faktiskt följer upp och kontrollerar all information som går att ta del av men det är lätt att använda, följa och studera för de nyckeltal som är intressanta för den aktuella verksamheten. Det är lätt att implementera och besöken börjar registreras inom 24 timmar varpå du som användare kan börja följa din trafik. Vi hjälper alla våra kunder, som inte redan har ett Google Analytics konto, med att kostnadsfritt implementera detta för att de ska kunna följa upp sin investering och se hur många besök deras investering i SEO har gett.

Tack vare Google Analytics kan du som användare få veta hur många besök du har varje dag, hur många av dessa som är unika besökare, varifrån besöken kommer, vilka trafikkällor som driver mest trafik, hur lång tid dina besökare spenderar på din sida, hur många sidor dina besökare tittar på i genomsnitt med mera. Dessa är de vanligaste nyckeltalen att följa men långt ifrån de enda. Google Analytics känns i det närmsta oändligt när det kommer till information och spårbarhet.

Det blir allt vanligare att använda sig av sponsrade länkar, Google Adwords, som en del av, eller ett komplement till, sin sökmarknadsföring och dessa kampanjer går givetvis också att följa via Google Analytics. Genom att koppla ihop ditt Google Adwords-konto med ditt Google Analytics-konto ser du exakt hur många besök de olika trafikkällorna genererar.

Målomvandlingar är, enligt mig, en av de mer värdefulla och intressanta spårningarna man kan använda Google Analytics till. Jag kommer att berätta mer om målomvandlingar framöver men kort sagt kan man säga att det är ett sätt att spåra användarnas beteende på sidan. Man kan genom att använda målomvandlingar exempelvis mäta hur många besökare på sidan som lägger en vara i varukorgen, hur många av dessa som går vidare till kassan och hur  många av dessa som avslutar sitt köp. Har du ingen webbshop kan ett lämpligt mål att mäta vara hur många som anmäler sig till ett nyhetsbrev, fyller i ett kontaktformulär eller besöker en viss sida.

Kort sagt kan man säga att Google Analytics ger användarna en unik möjlighet att mäta sin trafik, se resultat av kampanjer och justera sin sida utefter besökarens intressen och behov. Genom att studera din Google Analytics-statistik har du som användare full kontroll över din investering och det enkelt att räkna hem ROI (return of investment).

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!