Varför 2012 kommer bli det bästa året för företag med närvaro i sociala medier

8

Publicerad 10 januari 12, 14:01 av Viva Media

Sociala Medier är ett begrepp som funnits ett flertal år men under 2011 landade detta begrepp på alla marknadsförares läppar. Tack vare sociala medier kan företag få dubbelt så många kunder, lära känna alla sina kunder och fyrdubbla sin försäljning utan att spendera ett enda öre.
Har du ingen Facebooksida? Vad väntar du på? Och samtidigt som du registrerar dig på Facebook ska du se till att du finns på Twitter, Google+, Youtube, Linkedin, Flickr och sen måste du också starta en egen blogg.

När jag kollar tillbaka på året då t.o.m mormor lärde sig vad sociala medier var för något, 2011, kan jag inte låta bli att småle lite.

En bransch som håller på att mogna

Jag tycker det är skönt att uttrycken ”Sociala medier-expert” och ”Sociala medier 2.0” har dött ute lite. De tillhörde en alldeles för stor hype där många marknadsförare slängde sig med, vad som nu kan ses som, vilka ord som helst bara för att övertyga alla i sin omgivning om att sociala medier, ja det är svaret på allt. Sociala medier var det nya 42*.

Jag säger inte att 2011 var ett dåligt år för sociala medier. 2011 var ett fantastiskt år för företag som ville marknadsföra sig i sociala medier. Eller rättare sagt, 2011 var ett fantastiskt år för företag som ville föra en dialog med de viktigaste personerna i deras företag – deras kunder.

Men begreppet sociala medier var fortfarande relativt nytt och med det kom också en hel del barnsjukdomar. Vi visste att vi var tvungna att finnas i sociala medier, men vi visste inte riktigt varför. För att alla våra kunder finns där var ett vanligt svar men när man ställde frågan hur man kunde vinna på detta var det fler än en marknadsförare som hade svårt att hitta on-knappen till den lampa som vanligtvis brukade tändas ovanför hans huvud.

2012 kommer fortfarande en del barnsjukdomar finnas kvar. Men jag vågar påstå att branschen har mognat. Vi vet att svaren på alla frågor inte finns i sociala medier. Men många svar kan man givetvis finna. Vi vet att det är viktigare nu, mer än nånsin, att man har en utarbetad strategi för sin närvaro i sociala medier. För en sak, som jag villigt kan erkänna att jag lärde mig under 2011 är att, om ni gör en halvdan och oplanerad satsning i sociala medier kommer ni inte lyckas.

Att hitta rätt plattform

Ni behöver inte finnas på 10-talet olika sociala plattformar (Facebook, Youtube, Linkedin osv). Mitt råd – se till att ni finns på en social plattform och här sköter er närvaro riktigt bra istället för att finnas på flera plattformar och här sköta er närvaro mindre bra. Sociala medier tar tid.

Många kommer tycka att jag är ute och cyklar i badkaret när jag säger att jag tycker att man som företag som vill ge sig ut i sociala medier ska börja med att skapa en närvaro på Facebook. Flera kommer hytta med näven och säga att Google+ är bättre, att Twitter är mer effektivt och att en blogg givetvis är grunden till allt. Jag håller med att om Twitter är effektivt, att en blogg är väldigt viktig för att personifiera ett varumärke och att Google+ antagligen kommer bli bra men Facebook är en väldigt bra grund att börja på. Här har ni den stora användarmassan och här går det väldigt snabbt att komma igång, få följare, föra en dialog, att lyssna och att lära er om era följare.

Facebook är också, mina egna ord, ”den galna proffessorn” inom sociala medier.
Den galna proffessorn kanske kan låta som ett negativt uttryck. Men tänk på att den galna professorn må göra många fel men när han väl gör rätt kommer han med lösningar som gynnar över 800miljoner användare.
Jag återkommer till Facebook och deras ‘galna professor-mentalitet’ lite längre ner men så här kan det se ut när en galen professor lyckas:

Facebook är också den största sociala plattformen med flest registrerade användare, flest aktiva användare, flest svenskar, flest antal spenderade minuter på varje dag, flest antal besökare, flest antal sökningar på, flest antal sidvisningar mm och det är inte så konstigt då Facebook erbjuder bäst verktyg inom kommunikation, delning och varumärkesbyggande.

Tycker ni jag har fel? Motbevisa mig.

Men det målet ni har med er närvaro i sociala medier bör givetvis påverka ert plattformsval. Har ni videor ni vill dela med er av är youtube kanske rätt plattform för er. Ska ni skriva långa personliga inlägg om er verksamhet är en egen blogg antagligen rätt val för er.
Men jag vågar ändå påstå att ni bör bygga en närvaro på Facebook. Här har ni, överlag, bäst förutsättningar för att lyckas med er närvaro i sociala medier.
Fortfarande skeptisk? Hör gärna med ägarna bakom Rosehall Kennel som spenderade ca 3000kr på Facebook och fick tillbaka ca 150.000kr i ren försäljning under ett halvår tack vare Facebook.

Tvingat företagen bli bättre

Att fler och fler människor börjat använda sociala medier har gjort att företagen bakom de sociala plattformarna också har utvecklats och blivit bättre.
Faktum är att vi delar dubbelt så mycket i sociala medier idag som vi gjorde för bara ett år sedan.
När Facebook under sin F8-konferens i September visade statistik på hur mycket deras användare delade var de tvungna att ta till ett nytt diagram då kurvan på det gamla diagrammet pekade spikrakt uppåt.

Under 2011 genomförde Twitter en liten ansiktslyftning för företagprofiler, på Youtube byggde man om stora delar av siten, Google lanserade Google+ och på Facebook lanserade man den fantastiska tidslinjen. På de olika sociala plattformarna skapades också ett flertal nya funktioner och det har aldrig varit så enkelt som det är idag att dela med sig av information.

Mina tre tips för 2012

Men om 2011 var ett stort år för sociala medier med nya funktioner och möjligheter kommer 2012 var ännu större. Vi kan vänta oss ännu fler plattformar samt flera funktioner och möjligheter. Så jag skulle vilja avsluta detta blogginlägg med tre enkla tips inför 2012.

Skapa en tydlig strategi, både externt och internt
Jag misstänker att det inte är första gången du läser någonstans att du behöver ha en väl genomarbetad strategi för att lyckas med er närvaro i sociala medier. Men jag kommer skalla mig tunnhårig (lugn, inte så långt kvar) tills jag ser att ni, på print, har en utarbetad, genomtänkt och strukturerad strategi över hur ni arbetar med sociala medier både internt för era anställda och externt för alla era kunder, följare och fans.
Vad för mål har ni? Hur ska ni lyckas nå dessa mål? Hur ska era anställda agera i sociala medier? Hur ska ni kommunicera? Var ska ni kommunicera? Hur vet ni när ni lyckas? Hur ska ni göra för att få mer förtjänad media**?
En tydlig strategi är grunden för en lyckad närvaro i sociala medier.

Var uppdaterad
Stundtals hade jag, som läser bloggar ca 3-4 timmar om dagen, svårt att hänga med under 2011. Det hände så mycket med nya funktioner, lyckade kampanjer, nya plattformar mm som påverkade hur jag såg på sociala medier. Och jag vet att det kommer kräva många kaffekoppar för att jag ska orka hinna med allt som händer under 2012.
Den mobila webben och kommunikationen kommer växa sig starkare, Google kommer ”tvinga in” fler användare till Google+, social shopping och gamification kommer växa sig större, Facebook kommer vända upp och ner på spelplanen igen och hundratals andra sociala plattformar kommar att utmana.
Men användarna av sociala medier kommer också att ändra sitt beteende och köpprocessen hos kunderna kommer säkerligen att förändras.

Det är helt omöjligt att säga var vi alla är om ett år. Men det bästa ni kan göra för att ha koll på läget och få ut mest av er närvaro i sociala medier är att vara uppdaterade på vad som händer. Följ oss på Twitter eller Facebook, vill ni ha stenkoll på Facebook så läs min blogg om Facebook men jag vill också passa på att tipsa om några bloggar som inte jag kan klara mig utan just nu:
http://mashable.com/ – Alltid snabba på de senaste nyheterna inom sociala medier (engelska).
http://www.socialmediaexaminer.com/ – Alltid bra tips och mycket intressant läsning(engelska).
http://www.jmw.se/ – Alltid välskrivet, intressant och inspirerande.
http://www.socialbusiness.se/ – Annorlunda men roliga och väldigt intressanta inlägg som berör sociala medier.
http://gillakommunikation.com/ – Personlig blogg av Ida Nilsson med stor passion av sociala medier.

Var offensiv, kreativ och passionerad
Jag är lite kär i Facebooks motto ”Move fast and break things”. För mig säger det att Facebook vill bryta barriärer, testa nya saker, revolutionera marknaden och att de inser att för att de ska kunna göra detta måste de ibland ta sönder saker, saker som användare lärt sig att älska. Tidslinjen är för mig också ett bevis på att de menar allvar med detta. Profilsidan, som många användare fortfarande har kvar, är den andra mest besökta sidan på Facebook (efter nyhetsflödet) och nu skrotar man denna sida som användare lärt sig att använda och älska. Man gör det för att man tror sig ha skapat en bättre sida som användarna kommer ha mer glädje av – tidslinjen.

Jag ska inte fortsätta hylla Facebook över detta men deras motto är något som vi alla kan lära oss något av. Vill man bli bäst i sin bransch kan man inte vara rädd för att göra misstag och testa nya saker. En närvaro i sociala medier är helt unik för varje företag och det som fungerar för Ikea, Ica, Nelly.com osv kommer med högsta sannolikhet inte fungera för er. Testa er fram, prova nya saker och kom ihåg – ingen vet mer om ditt företag än just du. Du arbetar väl hårt varje dag på ditt företag för att du tror på era produkter och tjänster? Du är väl helt övertygad om att just ert företag har marknadens bästa utbud? Du är sexig och du vet det – Let your passion show!

Mitt namn är Robert Andersson, tycker du jag är helt ute och cyklar eller har du någon annan input? Jag är väldigt intresserad av dina åsikter så kommentera gärna!
Och lycka till med er närvaro i sociala medier under 2012!

* 42 är svaret på ‘den yttersta frågan om Livet, universum och allting’ i bokserien Liftarens guide till galaxen.
** Lite kort sammanfattat finns det tre olika medier – ägd media, köpt media och förtjänad media. Ägd media är den media ni har kontroll över (pressreleaser, er webbsida osv), köpt media är den media ni köper (Tv-reklam, Facebook-annonser osv) och förtjänad media är den media ni förtjänar men inte har kontroll över. Det kan vara att en kund gillar något ni har gjort och publicerar detta i sin blogg alternativt berättar detta för sina vänner (WoM). Förtjänad media (om den är positiv sådan) är den form av media som anses vara mest trovärdig.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy