Varför Sökmotoroptimering

5

Jag har på flertalet ställen publicerat artiklar som antingen varnar för diverse fallgropar och eller aktörer på marknaden. Det är dags att flytta fokus, då jag ämnar att berätta varför man ska lägga ner mer resurser på sökmarknadsföring. Dvs, både optimering för den organiska listan och annonser vid namnet Adwords.

I flera år har det varit missgynneskritik mot leverantörer av sökmotoroptimering, vilket jag har lätt för att förstå när allt för många köper något som man varken vet vad det är eller hur man kravställer. Man blir besviken och känner sig lurad när någon annan säger att man har gjort ett dåligt köp.

Sök är guldgruvan inom marknadsföring

Säger säljarna som vill få dig att investera i sökmarknadsföring, där det berättas om hur många som söker på just de fraser och ord som speglar din verksamhet. Och det vill jag lova att det är sanning, men vägen dit kan vara väldigt lång och snårig. Det finns ingen genväg till lyckad ‘sökmotoroptimering’, det krävs en bra produkt också. Hur står du dig gentemot dina konkurrenter i pris, leverans, villkor, användarvänlig hemsida osv.

Samtidigt får man inte ta sök ur sitt sammanhang. Repetition är ju kunskapens moder, så missförstå mig inte nu. Jag menar inte att du ska lägga ner din TV-reklam eller radio eller print. Du ska däremot placera pengarna så smart som möjligt och se till att få den bästa mixen, och få alla dina kanaler att arbeta tillsammans mot ett riktat mål.

Det finns ett case där

Man investerade omkring 500 000 kr i banner-annonsering och ca 50 000 kr i sökmarknadsföring. Nu får Ni gissa själva vilken som gav flest konverteringar (dvs. vilken källa som gav flest köpande besök). Banner kampanjen gav utöver ‘varumärkeskännedom’ 50 köpande besök. De 50 000 investerade kronorna i sökmarknadsföring gav hela 500 betalande besök. Så med andra ord fick man tio gånger fler betalande besök för en tiondel av investeringen. Där har du guldgruvan, och det förutsätter att man gör rätt på alla plan.

Vart gör man fel då…..?

Google talar Svenska men din sajt rövarspråket

Det här är de flesta gör fler som inte är riktigt nöjd med sin sökmotoroptimering. Det är mycket möjligt att din leverantör har gjort on-page optimering (ändrat din hemsida så att Google lättare förstår den) som det så fint kallas. Det är en handfull parametrar som måste vara rätt (på djuplodande nivå är det många) för att det ska vara möjligt att synas i Google. Det vanligaste är att ‘Title’ är skriven på fel sätt som spelar en stor roll. Därefter är det textuellt innehåll som saknas eller är undermålig samt interna länkar.

Man syns inte så väl när någon ‘Googlar’ svenska men din sajt talar helt enkelt rövarspråket. Kort och gott så måste hemsidan vara mer klar än till hälften färdig.

Sökmotoroptimeringen du köper

Är inte 100 % som du köper pga. av de länkar du får är inte bättre eller fler som din konkurrent förskansar sig på olika sätt till sin sajt. Och eller så har man inte hjälpt till att utveckla din hemsida tillräckligt för att nå önskad position. Det tredje är att din leverantör inte har optimerat din hemsida på ord som ger betalande besök.

Jag vet av egen erfarenhet att ord som antas av Google ha ett par tusen sökningar i månaden, behöver nödvändigtvis inte betyda att de är ord som ger någon större mängd av trafik om ens så många visningar. Jag har exempelvis via en av mina bloggar haft en topp 3 placering under ett år på ordet Sökmotormarknadsföring. Men fått bra många fler affärer på helt andra ord som har 1/100 del till antal sökningar i månaden.

Men observera att jag måste synas på det generella ordet för att synas på de ord som har färre antal sökningar. Det är här det blir komplext för gemene man att förstå. (Kallas The long tail strategi som är en viktig del framför allt inom e-handel).

Din produkt

Är inge vidare och hur bra du än tycker att de skor just du säljer eller de möbler du tillhandahåller. Så tänker inte någon profil på Stureplan bära dem eller möblera hemmet med dem. För att alla andra helt abrupt ska Googla sig fram vart man hittar just de skorna eller stolen som inte går att sitta i. Man måste vara kritisk mot sin egen produkt och fundera över varför inga köpande kunder kommer från sökmotorer om du nu väl syns. Och för det kräver att du ägnar lite tid till att läsa av besöksstatistik till din hemsida.

Har du utfört önskade förändringar

På din hemsida som SEO-leverantören ber dig om? Tyvärr så är det för många som säljare av SEO som inte berättar hur mycket engagemang det faktiskt kan krävas från dig som ägare av hemsida. Och eller så har man helt enkelt inte tid att ta sig an hemsida och utföra de förändringar som måste göras.

Innan man köper sökmotoroptimering av dylika slag ska man fråga sin leverantör hur mycket tid som förväntas av ‘mig som kund’. Om det är so så att leverantören ber dig ändra rubrik eller vad det nu kan vara, vare sig det är rätt eller fel. Så kan man inte säga att man inte ser resultat, när man de facto inte har ändrat på sin hemsida enligt instruktion från SEO-leverantören.

Mät, och analysera

Tidigare skrev jag att knappt 1 av 10 har på ett konkret sätt satt upp nyckeltal och målvärde för att mäta sin avkastning från sökmotorer. Och det förstår jag, är man inte så tekniks när det gäller program i datorer utan färdigheten ligger i de handsnickrade möbler du säljer. Så är det inte så lätt att sätta upp nyckeltal och målvärden. Än mindre är man villig att investera i några tusenlappar hos en konsult för att få reda på om din marknadsföring i sökmotorer bär sig eller ej.

De som inte har köpt hjälp för att mäta resultat, är mitt råd att göra det så fort som möjligt. Först och främst är det det något som betalar sig över tid och slå ut det på två år så blir det inte så blodigt dyrt. Plus att du sparar en hel del pengar när du effektiviserar din marknadsföring.


Jag har stor förståelse för de som ratar mediet sökmotoroptimering av pga. av att det är krångligt och svårt att veta vem man ska välja. Samt den debatt SEO-företag för mellan varandra, gör det inte på något sätt lättare för uppköpare av SEO men om man bortser från det. Kan man inte strunta i en kanal där majoriteten använder sökmotorer vid inledningsprocessen inför ett köp.


Nicklas Larenholtz – Sökkonsulterna. Oberoende skribent.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy