Vårt systerbolag Viva Tech lanserar nytt verktyg

Nu ska det bli enklare för landets småföretag att kunna marknadsföra sig digitalt. Viva Technologies släpper nämligen verktyget AdBud, där Sverige blir den första marknaden. 

Länge har små och medelstora företag förlitat sig på olika katalogtjänster och gula sidor i sin marknadsföring, men nu är onlinekatalogernas självklara roll ett minne blott – sökbeteendet har förflyttats till sökmotorer som Google. Det innebär att de flesta småföretagen behöver hjälp med någon form av automatiserade tjänster.
– Det vi sett under de senaste åren är att tekniken sprungit ifrån användarna på marknaden. De större annonsörerna har sedan länge funnits på sökmotorer och i sociala medier, men 70-80 % av landets småföretagare följer inte med i den här utvecklingen. Orsaken är att de ofta har för liten budget för att anlita en byrå som hjälper dem och saknar dessutom den tekniska kunskapen för att hantera det själva,  säger Viva Techs vd Magnus Hasselteg.

Adbud.io är en helautomatisk tjänst för att enkelt komma igång med annonseringen på Google. Tekniken bygger på Machine learning och baseras på information från tusentals liknande företag.

–  Att komma igång med digital marknadsföring ska inte vara svårare än att registrera ett Netflixkonto, fortsätter Magnus Hasselteg. Adbud.io vänder sig till just de små lokala tjänsteföretagen som historiskt kunnat förlita sig på de klassiska katalogtjänsterna. På det sättet kan vi med ganska stor säkerhet ge våra användare den mest kostnadseffektiva lösningen på Google.

Sverige blir första marknaden och tjänsten kommer rullas ut i flera länder under Q1 med start i Belgien i mitten på januari.

Adbud.io är en helautomatiserad Google Adwords-skapare för små och medelstora företag.

Viva Tech är en avknoppning av Viva Media som fokuserar på automatiserade för små och medelstora företag. Viva Tech är baserat i Uppsala och har ca 10 medarbetare.