Växla upp med Remarketing

5

I en perfekt värld får vi vår målgrupp serverad på ett silverfat, utan att göra djupare sökordsanalyser. Vi kan på ett enkelt vis skapa unika annonser som riktar sig emot besökare som är i slutfasen av sin köpprocess. Vi kan sänka vår konverteringskostnad utan någon magisk formel och vi skulle kunna annonsera emot vår målgrupp var de än befinner sig på nätet.

Nu är världen långt ifrån perfekt, men med remarketing kommer man så nära inpå perfektion att det nästan är skrämmande. Vi annonserar inte längre mot de vi tror, utan mot de som vi vet är intresserade av våra produkter och tjänster.

 

Vilka kan använda sig av Remarketing?

Syns man inte, så finns man inte.

Gammal klyscha, jag vet. Men den är mer relevant idag än någonsin. Med remarketing kan vi få våra annonser att ’följa efter’ besökare som varit på vår hemsida, när de surfar vidare på nätet.

Det fungerar för er som vill öka försäljningen och dra ned på konverteringskostnaden. För er som vill att besökare ska uppnå diverse mål och även för som vill stärka ert varumärke. Det är ett utmärkt sätt att få stor men samtidigt kvalitativ exponering på webben.

 

Kom igång med Remarketing

För er som inte kör remarketing i dagsläget vore det läge att komma igång. Ni skapar en ny kampanj precis som vanligt (endast Displaynätverket) och väljer funktion, remarketing. Därefter kommer ni få en tagg, som ska placeras på alla sidor på er hemsida. Den här taggens funktion är att skapa en lista med alla besökare som varit på er hemsida. Sedan är det bara för er att skapa annonsgrupp, text och bildannonser i vanlig ordning.

Skapa Remarketing-kampanj

 

Har ni inte egna bildannonser så testa gärna AdWords funktionen som scannar av webbsidan. Genom den här funktionen kan man få till snygga bildannonser, förutsatt att man har en snygg webbsida. Det ska vara bra grundstruktur och bra kvalitet på bilder. Ibland blir det strålande, ibland inte. Men definitivt värt ett försök!

 

Utnyttja er trafik

Med remarketing slipper ni göra sökordsanalyser, ni utnyttjar helt enkelt webbsidans trafik. Man behöver alltså inte ha haft ett AdWords konto sedan tidigare. Det fina med det här är att ni når ut till exakt den målgrupp ni vill nå ut till, era kunder samt potentiella kunder. Det gör att annonserna ni skapar blir mer relevanta och ni behöver inte oroa er om ni når ut rätt eller inte. Besökare på er hemsida har på ett eller ett annat sätt visat intresse för era produkter eller tjänster. Genom trafiken skapar man sedan remarketinglistor för sina besökare.

 

Bygga remarketinglistor

När ni väl satt upp en remarketingkampanj korrekt kommer ni få fram en lista med ’alla besökare’. Att köra remarketing mot samtliga besökare med en generell annons är inte så effektivt. Eftersom olika besökare förmodligen har olika intressen av diverse produkter eller tjänster på er hemsida.

Sätt därför upp flera remarketinglistor. Det gör ni under fliken ’Delat bibliotek’ och ’Målgrupper’. Här kan ni skapa flera olika remarketinglistor för diverse produktkategorier eller tjänster. Det som händer då är att man kategoriserar besökare efter deras beteende på hemsidan. Målet är att skapa listor med besökare som varit på specifika sidor. Syftet med det här är att kunna skapa unika annonser som ni kan rikta mot de besökare som faktiskt var intresserade av en viss produkt eller tjänst.

Remarketinglista

 

Sätt upp mål för besökare

När ni sätter upp en remarketinglista så får ni även sätta upp mål som besökarna ska uppnå på er hemsida. När en besökare sedan når målet man satt upp, hamnar denne på er lista och kan då se era remarketingannonser.

Det absolut viktigaste målet (om man har en webb-shop) är att nå ut till besökare som plockat produkter, lagt in dessa i varukorgen, men sedan inte slutfört ett köp. Dessa vill man nå ut till eftersom de är så pass långt fram i köpprocessen och sannolikheten för att de ska slutföra sitt köp är stort. Ibland behöver de bara en liten påminnelse.

Mål

 

Buda smartare, inte högre

En del skulle säga att man ska buda högre än sina vanliga sökkampanjer eftersom man vet att man träffar rätt. Det är inget fel i sig och kan fungera bra i vissa fall, men jag budar hellre smartare.

Det gäller och veta var och när man ska höja buden. Ofta räcker det med lägre bud eftersom remarketingannonserna ger en stark igenkänningsfaktor som sticker ut bland andra annonser.

Som jag nämnde inledningsvis följer våra annonser efter besökarna på sidor som de i sin tur surfar vidare på. En strategi man kan gå efter är att se om det är några hemsidor som sticker ut, hemsidor där vår målgrupp befinner sig, klickar på våra annonser och slutför sina köp. För just de placeringarna, som verkar vara relevanta och bidrar till försäljningar, för de vill ni höja buden.

 

Sänk klick- och konverteringskostnaden

AdWords är ofta det första besöket, det används i många sammanhang som en marknadsundersökning av besökare. Med en remarketing kampanj får ni tillbaka dessa besökare till en så låg kostnad, att ni kommer häpna över konverteringskostnaden när ni sätter den i jämförelse med er vanliga sökkampanj.

Det behöver inte vara någon magisk formel på det hela. I kombination med en bra budgivningsstrategi och display-nätverkets låga klickkostnad, kan ni som annonsörer sänka kostnaderna rejält. Lägre klickkostnad medför också att man kan locka tillbaka fler besökare inom ramen för en liknande budget som man har för sin sökkampanj. Ju fler besökare man kan locka tillbaka desto fler köp kommer det leda till, vilket i sin tur kommer leda till en lägre konverteringskostnad.

 

Vad tar ni med er från det här?

  1. Det är dags och komma igång med remarketing!
  2. Nå ut till rätt målgrupp direkt.
  3. Öka er försäljning genom att få fler besökare att slutföra köp.
  4. Använd effektivare budgivning.
  5. Sänk era konverteringskostnader.

Alltför ofta underskattar man kraften remarketing kan bidra med. Se över er AdWords budget, hur mycket investerar ni i remarketing? Ställ er frågan, är det kanske dags och växla upp?

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy