VD-podden

VD-podden med Arash Gilan


Hitta oss på

 

Arash Gilan, VD för Viva Media samt föreläsare och författare, samtalar med spännande människor som innehar olika kunskaper. I VD-podden utforskas hela paletten av bolagsbyggande tillsammans med ledare, chefer och experter.

 

Här berörs områden om hur strukturer påverkar enskilda individer till prestationer på gruppnivå. Samt hur man skapar kulturer som får människor att utvecklas, ta egna initiativ och därmed få hela bolaget att växa. Konkreta tips på hur man leder ett förändringsarbete där verksamheten har fastnat i dåliga mönster. Visioner om innovativa idéer och team utbyts. Det delas olika erfarenheter och färdigheter som behövs för att leda organisationen mot framgång.

En utbildande podd som förhoppningsvis ger tid för eftertanke och reflektion om ditt egna beteendemönster, ledarstil och organisationsstruktur. Vad krävs för att bygga ett fantastiskt bolag?

Prenumerera på Arash Gilans nyhetsbrev


Vivas integritetspolicy

VD-poddens Arash Gilan gör varje månad ett nyhetsbrev där du får koll på det senaste inom ledarskap, tech och marknadsföring. I Arash krönika kan du ta del av tips, tankar och erfarenheter som inspirerar dig i ditt eget ledarskap och bolagsbygge.
Du missar inget helt enkelt.

Avsnitt


VD-podden Ann Hellenius

#54: Ann Hellenius – det perfekta ledarskapet finns inte

Ann Hellenius är Managing Director på IT- och konsultbolaget Capgemini Invent sen 2020, hon sitter även med i styrelsen för Synsam, MSAB och Volvo Finans. Tidigare har Ann verkat inom svenskt näringsliv och utvecklat dess digitala verksamhet vilket har gett henne en plats i Regeringens digitaliseringsråd. Hyllningarna är många för sin initiativförmåga och för att belysa medvetenhet för en jämställd tech-bransch. Ann har också skrivit boken Alltid relevant – nycklarna till framgångsrikt ledarskap i en snabbrörlig värld.  Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

#53: Mark Ritson – världsikonens ord om marknadsföring

Mark Ritson har en bakgrund som konsult och professor inom marknadsföring på flertalet av de världsledande universiteten. Idag undervisar Mark i hans egenutvecklade och välrenommerade Mini MBA. Sedan starten 2016 har 12 000 marknadsförare världen över gått utbildningen. Mark skriver också en välläst kolumn i Marketing Week där han når 600 000 årligen. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

VD-podden Günther Mårder

#52: Günther Mårder – företagarna som utvecklar Sverige

Günther Mårder, vd på Företagarna sedan 2015 där han företräder 60 000 företagare genom att driva deras politiska intressefrågor, rådgivning, utbildning, kollektiv upphandling av medlemsförmåner och en gemenskap för medlemmarna där de kan utbyta erfarenheter med varandra. En majoritet av medlemmarna driver ett småföretag, vanligen enmansbolag, vilka också skapar 4 av 5 jobb i Sverige och är alltså en avgörande kraft för hela landets utveckling. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

Johan Norberg VD-podden

#51: Johan Norberg – öppenhet som skapar framsteg

Johan Norberg är en liberal författare och debattör som uppskattats både i Sverige och internationellt. Nu senast har han skrivit böckerna Öppen/Sluten, Viruset och världen samt Framsteg. Alla präglade av viss optimism och argument för marknadsliberalism och öppna samhällen. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

Fanny Widman VD-podden

#50: Fanny Widman – jämställdhet är affärskritiskt

Fanny Widman är grundaren av podden Fannys Förebilder. Där hon möter sina förebilder och diskuterar ämnen med fokus på kvinnor i arbetslivet och kvinnligt företagande. Fanny har skrivit boken Det är nog nu som handlar om hur strukturer och förutfattade meningar om manligt och kvinnligt påverkar arbetsplatsen negativt. Med boken vill Fanny sätta ljus på hur medvetenhet kan driva förändringen. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

VD-podden Jarno Vanhatapio

#49: Jarno Vanhatapio – det nakna ledarskapet

Jarno Vanhatapio är e-handels-pionjären som tidigt såg den stora potentialen i handel på nätet. Han grundade 2003 Nelly.com som han senare gjorde exit från. 2015 startade han istället NA-KD med målet att på lång sikt bli en av världens största aktörer i klädbranschen. Idag, år fem, är NA-KD ett av Europas 20 mest snabbväxande bolag med en omsättning på 2 miljarder, 300 anställda, försäljning i 70 länder och 4 miljoner följare i sociala medier. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

#48: Janne Andersson – om att bygga ett vinnande lag

Janne Andersson är sedan augusti 2016 förbundskapten för svenska herrlandslaget i fotboll. Sen tidigare har han en egen spelarkarriär bakom sig innan han blev Allsvensk tränare, där han tillsammans med IFK Norrköping blev svensk mästare 2015. VM i Ryssland 2018 ledde han Sverige till bästa placering i ett VM sedan USA 1994. Janne har hyllats för sitt tydliga ledarskap vilket han skriver om som en av framgångsfaktorerna för att skapa ett vinnande team i sin bok Att bygga ett lag. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

VD-podden Frida Edman

#47: Frida Edman – Bokmässans roll i en digital värld

Frida Edman fick i november 2017 uppdraget att leda och utveckla Bokmässan i Göteborg. Litteratursveriges största och kanske viktigaste mässa där många olika människor och funktioner från branschen möts. Något som hösten 2020 blev en utmaning som Frida löste med att göra Bokmässan digital och pandemin till trots ändå få till en “mötesplats”. Frida har en bakgrund inom utbildning och kommunikation och drivs av lärande och utveckling vilket genomsyrar även hennes engagemang i Bokmässan. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

Kjell A Nordström Per Schlingmann

#46: Kjell Nordström & Per Schlingmann – samhället efter corona

Kjell och Per är duon som tillsammans har skrivit böckerna Urban Express och Corona Express. Kjell har en bakgrund som ekonomiedoktor i internationell ekonomi och Per har tidigare arbetat inom kommunikation och politik. Ett radarpar som kompletterar varandra perfekt för att ta fram spåkulan och visa hur vår framtid ser ut. I den andra boken utgiven 2021 skriver dem om den parameter som adderas som en förändringskraft i vårt samhälle där vissa områden utvecklas lavinartat och medans andra förflyttar oss bakåt i tid. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

#45: Richard Bergfors – maxa hållbarheten i företaget

Richard Bergfors växte upp med familjeföretaget som idag är restaurangkedjan Max. Företaget startade som en grill i Gällivare 1968 men expanderade snart över hela Sverige. Idag säljs “Sveriges godaste hamburgare” i så stora kvantiteter att omsättningen tiofaldigats sedan bröderna Bergfors tog över det operativa ansvaret, Richard som vd och Christoffer som vice vd år 2002. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

#44: Pär Svärdson – med målet att bli marknadsledande

Pär Svärdson kallas ofta för svensk e-handels okrönte kung. Som grundare av succén Adlibris fortsatte han sedan med att starta upp Apotea genom en kunddriven digitalisering av att handla apoteksvaror online som kom att revolutionera även hela apoteksbranschen. Nu siktar han tillsammans med teamet på Apotea mot visionen att bli marknadsledande. Pär är flerfaldigt prisad för sina entreprenöriella insatser i svenskt näringsliv, där han nu senast blev utnämnd till Entrepreneur of the Year 2020. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

 

Karin Lindahl vd Indiska

#43: Karin Lindahl – leder Indiska från kris till tillväxt

Karin Lindahl är både ägare och vd för Indiska. Efter flera år som konsult på McKinsey klev Karin in i bolaget med uppgiften att vända den nedåtgående trenden för att sedan i september samma år ta rollen som vd, och kort därefter nästan ensam ägare. På bara några år har hon börjat vända Indiskas kris och är nu på god väg mot svarta siffror i bokslutet. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

 

VD-podden Brian Solis

#42: Brian Solis – det nya normala i en onormal tid

Brian Solis är författare och talare med bred kunskap och erfarenhet inom digital antropologi. Under många år har han studerat Digital Darwinism för att förstå effekterna av disruption inom företag, marknader och samhällen. Brians research utforskar digital transformation, CX, innovation och framtiden för industrier, trender och mänskligt beteende. Hans insikter om teknikens och framtidens utveckling av affärstrender har gjort honom till en kunskapsdelare för ledare och marknadsförare världen över. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

Sara Öhrvall

#41: Sara Öhrvall – teknik som revolutionerar människan

Sara Öhrvall är en av Sveriges främsta experter på digital utveckling och har länge drivit frågor kring digitalisering inom näringslivet bla genom att skriva krönikor i DI. Tidigare har Sara haft ledande positioner på Volvo, Bonnier och Investor. Men numera leder hon arbetet för att skapa digitala lösningar som Chief Transformation Officer på SEB, där områdena kommunikation och hållbarhet även ingår. Hon är nu aktuell med sin nya bok Ditt framtida jag som handlar om hur ny teknik revolutionerar människan och gör oss starkare, smartare och vänligare. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

Peter Wolodarski podcast

#40: Peter Wolodarski – tar DN in i framtiden

Peter Wolodarski började sin karriär 2001 som ledarskribent på Dagens Nyheter och tillträdde 2013 rollen som Chefredaktör och Ansvarig utgivare på samma tidning. Peter har lett utvecklingen av en rad olika digitala lösningar för att läsaren ska kunna konsumera nyheter och journalistik av hög kvalitet men utan att tappa den hundraåriga tidningens identitet. Under hans tid har DN gått från att ha 0-200 000 helt digitala prenumeranter. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

#39: Joakim Lundberg – Klarnas Sverigechef om ledarskap i tillväxt

Joakim Lundberg kom tidigt till Klarna som Key Account Manager, året var 2008 och bolaget som hade startat 2005 hette då Kreditor och präglades starkt av startup-kulturen. I en snabb takt växte Klarna och likaså Joakim som 2019 tillträdde rollen som Sverigechef. Idag leder han bolaget på den nationella marknaden med samma startup-känsla trots det stora världsbolag inom fintech som Klarna idag är. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

Sara Wimmercranz VD-podden

#38: Sara Wimmercranz – om fördomsfritt riskkapital

Sara Wimmercranz är en av grundarna till miljardbolaget Footway men driver sedan 2016 venture capital-bolaget Backing Minds tillsammans med sin medgrundare Susanne Najafi. Organisationen investerar i start up´s utanför homogena nätverk av traditionellt riskkapital. Genom att se bortom snäva nätverk letar de efter underinvesterade segment och får tillgång till nya möjligheter, idéer och marknader. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

Helene Barnekow podcast

#37: Héléne Barnekow – Re:start ledarskapet

Héléne gästar VD-podden igen men denna gång pratar hon om sin nya bok Re:start som handlar om det tredimensionella ledarskapet som behövs för att skapa en företagskultur som är mer anpassningsbar, kommunikativ och innovativ. Hon har en imponerande bakgrund inom IT och telekom både nationell och internationell, där Héléne har haft ledande roller inom bolag som Sony Ericsson, Dell och Telia för att nu vara CEO för Microsoft Sverige. Lyssna via Podcaster, Spotify och acast.

 

VD-podden Erik Engellau Nilsson Norrsken

#36: Erik Engellau-Nilsson – så förbättrar Norrsken världen

2016 kom Erik in som vd i bolaget Norrsken som samma år grundades av Niklas Adalberth. Organisationen startades för att vara en kraft i samhället som verkar för en bättre värld, både för människan och planeten. Med Eriks tidigare bakgrund inom Klarna och som konsult har han, liksom Norrsken hittat drivet i kombinationen mellan tech och verka för en bättre värld. Norrsken Foundation är uppdelad på två verksamheter, ena med att investera kapital i start up´s som ger dem chans att skala upp snabbare och en andra del genom att vara en hub för entreprenörer i Stockholm och även snart Kigali samt London. Lyssna via iTunes, Spotify och acast.

 

VD-podden med Rickard Lyko

#35: Rickard Lyko – varumärket betyder allt

Lyko är inte bara namnet på en framgångsrik e-handel av skönhet och hårvård utan också Rickard Lykos efternamn. Han är Dalasonen som gav sig ut i världen för att plugga ekonomi för att sedan komma tillbaka till Vansbro, där han tillsammans med familjen utveckla frisörverksamheten till vad den är idag. Han startade småskaligt men med storslagna mål och är nu på god väg med Lykos expandering till flera utländska marknader. Lyssna via iTunes, Spotify och acast.

 

Arash Gilan VD-podden

#34: Arash Gilan – reflektioner och guldkorn från säsong 2

I det här avsnittet är det omvända roller då poddens Arash Gilan blir intervjuad av medproducenten Taimaz Ghaffari. Hör om det senaste omvälvande året då Arash fick diagnosen MG som han berättade om i en intervju med tidningen Chef. Men även guldkornen från säsongens gäster samt reflektioner kring påverkan från Covid-19 för alla företagare, vilket Arash även lyft sina tankar kring i en krönika tidigare publicerad på Breakit. Detta och mycket mer i podden, lyssna via iTunes, Spotify och acast.

 

#33: Sven Hagströmer – lusten att alltid vilja utvecklas

Sven Hagströmer har varit med i en hel rad av Sveriges mest framgångsrika bolag och är idag ordförande på Creades och Avanza. Något som ofta hamnat i skymundan av alla framgångar i näringslivet är hans stora samhällsengagemang. Han är medgrundare till Berättarministeriet och Raoul Wallenberg Academy samt initiativtagare till Albright. Nyligen utnämndes Sven till hedersdoktor vid Karolinska Institutet för hans insatser för vetenskapen och mänskligheten. Lyssna via iTunes, Spotify och acast.

 

vd Spiltan

#32: Per H Börjesson – börsen i oroliga tider

Per H Börjesson är framgångssagan som under studietiden var med och grundade vad som senare kom att bli Spiltan, som idag är uppdelad på två delar med investmentverksamhet och fondförvaltning, varav Per är VD för den förstnämnda. Per har skrivit en rad böcker som uppskattats av hundratusentals svenskar och inspirerat till sparande. Många gånger har han kallats för Sveriges svar på Warren Buffett då han länge förespråkat en lättförståelig och långsiktig investeringsprofil likt aktiegurun. Lyssna via iTunes, Spotify och acast.

 

 

 

Camilla Björkman VD-podden

#31: Camilla Björkman – 100 dagar för att vända Breakit

Med en lång bakgrund inom publicist- och journalistbranschen är Camilla Björkman en av Sveriges mest drivna och framåtlutade chef. Under hösten 2019 blev Camilla tillsatt som VD för att vända den nedåtgående trenden på Breakit. En resa som hon delat med sig av genom en transparent och öppenhjärtig artikelserie i tidningen. I det här avsnittet får du höra hur hon har upplevt hennes första 100 dagar som VD på Breakit. Lyssna via iTunes, Spotify och acast.

 

#30: Haval van Drumpt – 3s vd om utmanarkultur och kommunikation

Haval van Drumpt hoppade av Iraks armé och flydde till Sverige där han tjatade till sig ett samtal med butikschefen i en Teliabutik och en timme senare var han timanställd. Hans karriär inom telekombranschen tog fart och idag är han VD för 3 Sverige. Passionen för demokrati har format Havals ambition för att alla ska ha rätt till telefoni och kommunikation över hela världen. Lyssna via iTunes, Spotify och acast.

 

#29: Stina Dabrowski – bli bättre genom att lyssna mer

Stina Dabrowski är folkkär programledare och journalist som intervjuat ett flertal stora ledare och personligheter, något hon gjort genom sin unika förmåga att våga ställa rätt frågor och förmedla ett djup i mötena. Vilket resulterat i böcker där hon delar med sig av sin kunskap om att göra nära och personliga intervjuer. Stina har arbetat som professor vid Stockholms Dramatiska högskola och tilldelades Kristallens stora Hederspris 2010 för sin TV-karriär. Lyssna via iTunes, Spotify och acast.

 

#28: Lisa Lindström – riv etablerade sanningar för att tänka kreativt

Lisa Lindström är VDn som leder designbyrån Doberman med en medskapande ledarstil. Det är en innovativ byrå som varit med och utvecklat digitala upplevelser och produkter åt välkända varumärken. Lisa har även suttit med i ett tiotal styrelser med varierande typer av verksamheter. Hennes stora driv och nytänkande sätt har gjort att hon fick förtroendet att vara en del i näringslivsministerns rådgivningsteam för att “nyindustrialisera Sverige”. Lyssna via iTunes, Spotify och acast.

 

#27: Jonna Bornemark – filosofen om mätsamhällets baksidor

Jonna Bornemark är professor i filosofi vid Centrum för praktisk kunskap på Södertörns högskola. 2018 publicerades hennes bok Det omätbaras renässans – en uppgörelse med pedanternas världsherravälde, som på ett utförligt sätt kritiskt diskuterar samtidens hets kring att allt i samhället ska vara mätbart. I dag är Jonna aktiv inom ett flertal forskningsprojekt inom bland annat mätbarhetens gränser, omdömets möjligheter, subjektivitet och bildningsbegreppet. Lyssna via iTunes, Spotify och acast.

 

#26: Konrad Bergström – serieentreprenörens nya miljardbolag

Konrad Bergström är serieentreprenören som grundade Zound Industries. Ett bolag som framgångsrikt var först med designerhörlurar under varumärken som t ex Urbanears och växte med otroliga 11 000% på bara tre år. En tvist om företagets framtida utveckling gjorde att Konrad sålde sin ägarandel, vilket möjliggjorde att han idag kan satsa fullt ut på sitt innovativa elbåtsföretag Xshore med visionen att bli en båt åt folket. Lyssna via iTunes, Spotify och acast.

 

#25: Christer Olsson – få det att hända 2020

Repris av avsnittet med Christer Olsson som gäst. Ett avsnitt väl värt att lyssna till igen och kliva in i det nya året med inspirationen på topp. Christer är mannen som med sin långa erfarenhet av kulturutveckling, ledarskap och affärer kan coacha Nordens mest framstående ledare. Men också dig! Lyssna på avsnittet om bluffsyndromet, värdebaserat ledarskap och främst; hur du får saker att hända! Lyssna via iTunes, Spotify och acast.

 

#24: Dilsa Demirbag-Sten – vad näringslivet kan lära av ideella sektorn

Dilsa Demirbag-Sten sitter med i inte mindre än sju styrelser för olika välgörenhetsorganisationer. Ett engagemang som flerfaldigt har belönats med olika utmärkelser och hon blev i år invald i styrelsen för Nobel Prize Museum. 2011 var Dilsa med och grundade Berättarministeriet som verkar för barns lika rätt till utbildning, något som möjliggörs genom extra språkligt stöd. I podden pratas det om vad ett värderingsdrivet ledarskap kan ge företag inom näringslivet. Lyssna via Itunes, Spotify och Acast

 

Felix Formark VD-podden

#23: Felix Formark – lyckas som ung VD

Felix Formark gick som 17-åring sin sista dag i skolan men har sedan dess ständigt hittat sina egna sätt till utveckling och ny kunskap. Han började sin karriär som säljare och blev senare headhuntad till VD-rollen på det nystartade premiumklockmärket Sjöö Sandström redan som 27-åring. Där han utvecklat varumärket i linje med det högkvalitativa hantverket som mekaniska klockor är. Lyssna via Itunes, Spotify och Acast

 

 

#22: Ebba Busch Thor – att leda i motgång och framgång

2010 blev Ebba Busch Thor som yngsta någonsin invald som kommunalråd i Uppsala med ansvar för demokrati, integration och äldrefrågor. 2015 blev hon vald till partiledare för Kristdemokraterna, ett uppdrag som inte hade den mest framgångsrika starten. Vilket hon lyckades vända till valet 2018 och hade ett rekordstort förtroende hos väljarna. Ebba är en skicklig retoriker och kommunikatör som idag leder KD till att vara ett vasst oppositionsparti. Lyssna via Itunes, Spotify och Acast

 

#21: Thomas Mattsson – digitaliserade Expressen

En av mediesveriges vassaste publicister är Thomas Mattsson, med sina 14 år som ansvarig utgivare och chefredaktör på Expressen har han varit med om stora omstruktureringar och förändringar både på bolaget och i branschen. En gedigen karriär som prisats på många olika sätt. Lyssna via Itunes, Spotify och Acast

 

 

 

VD-podden Åsa Skogström Feldt

#20: Åsa Skogstöm Feldt – kämpar för FNs 17 globala mål

Åsa Skogström Feldt är chef för IKEAs Social Entrepreneurship en roll där hon möjliggör synergier för både samhället, individen och IKEAs verksamhet. Tidigare har Åsa varit global VD för Hungerprojektet och var med under framtagandet av FNs 17 globala mål. Lyssna via Itunes, Spotify och Acast

 

 

#19: Johan Jureskog – restaurangentrepenören med magkänsla för strategi

Krögaren Johan Jureskogs stora passion för kött har resulterat i en rad välrenommerade Stockholmsrestauranger som Rolfs Kök och Jureskogs. I podden diskuteras hur man håller många bollar i lufte och samtidigt är ledare, matprofil och kreatör. Lyssna via Itunes, Spotify och Acast

 

#18: Jonas Hammarberg – människans roll i en digital värld

VD-poddens Arash Gilan pratar med Jonas Hammarberg om boken de skrivit tillsammans och nu är aktuella med. Den heter Apparnas Planet – människans roll i en digital värld. Det pratas om digital darwinism, vad som krävs för att överleva som företag idag och om brytpunkten mellan människa och maskin. Lyssna via Itunes, Spotify, Acast

 


#17: Mikael Johnsson – att bygga ett ultimat innovationsteam

Den här gången är det dags att utforska hur man bygger ett ultimat innovationsteam tillsammans med Mikael Johnsson. Han forskar om innovationsvetenskap med fokus på innovationsteam. Han har även tagit ett flertal egna produkter till marknaden och är verksam som innovationsrådgivare, managementkonsult och föredragshållare. I fjol gavs hans bok “höpresterande innovationsteam” ut. Lyssna via Itunes, Spotify, Acast

 


#16: Antje Jackelén – ärkebiskopen om värdestyrt ledarskap

Hösten 2006 valdes Antje Jackelen till biskop i Lunds stift och blev Sveriges första kvinnliga ärkebiskop. Innan dess har hon blivit teologie doktor i Lund, forskat i USA och bland annat arbetat på Lutheran School of Theology i Chicago. Det går faktiskt att benämna en sorts Antje-effekt när hon blev ärkebiskop och bättrade på Svenska Kyrkans varumärke och relevans. Lyssna via Itunes, Spotify, Acast.

 

 


#15: Svante Randlert – hur du blir en drömarbetsgivare

Svante Randlert är expert på att engagera, attrahera och utveckla rätt arbetare till rätt plats. Han jobbade på företaget Academic Work som Business & People Advisor åren 2009-2018. Svante är en milt sagt flitig föreläsare med cirka 150 föreläsningar per år. Han har också skrivit boken “Drömarbetsgivare – De tio budorden för att få medarbetare att vissla hela vägen till jobbet”. I VD-podden bjuder han på många intressanta insikter om rekrytering och ledarskap. Lyssna via Itunes, Spotify, Acast.

 

 


#14: Lena Ahlström – nyckeln till att kommunicera som ledare

Ett avsnitt om att som ledare kommunicera, ta de svåra samtalen och att bygga sitt varumärke – med Lena Ahlström! Vid millennieskiftet grundade hon Ledarstudion, med affärsidén att kombinera kommunikationsträning med scenframställning. Hon har under åren hjälpt bland annat ledare, coacher och framgångsrika skådespelare att vara förankrade i sig själva, i både röst och gester. Lyssna via Itunes, Spotify, Acast.

 



#13: Oskar Henrikson – hur TV-spel kan inspirera ditt ledarskap

Oskar Henrikson är legitimerad psykolog och föreläsare inom beteendeförändring, ledarskap och organisationsutveckling, samt grundare och VD på Psykologifabriken. IKEA, Spotify och Fritidsresor är några av de organisationer som fått ta del av Oskars breda kompetens. I VD-podden samtalar Oskar och Arash om hur man bryter en vana, hur tv-spel kan inspirera dagens ledare och mycket mer! Lyssna via Itunes, Spotify, Acast.

 


#12: Agneta Olsson – från ägarlett till ägarstyrt

Agneta Olsson är expert på ledarskap, vd-skap och ägarledda bolag. Hon har under de senaste 20 åren haft ledande positioner inom bland annat ICA, Santa Maria, Ridderheims & Falbygdens sam Coop, där hon fokuserat på kommunikation och ledarskap. Hon har också skrivit boken “Extern VD – så lyckas du!”. Lyssna via Itunes, Spotify, Acast.

 

 


#11: Jonas Tellander – Storytels vd om dödssynder & långsiktighet

Jonas Tellander började skaka om bokbranschen när han för 14 år sedan drog igång Storytel, en mobilapp med där lyssnaren kan strömma ljudböcker. Han har kallat det för sitt livsverk och har inga som helst planer på att avrunda. 2016 köpte de upp bokförlaget Nordstedts och idag värderas Storytel till mer än sex miljarder kronor. Här pratar han om att tro på sin företagsidé och styrkan i att tänka långsiktigt. Lyssna via Itunes, Spotify, Acast.

 


#10: Daniel Ewerman – att utrota varje dålig kundupplevelse

Daniel Ewerman är en riktig entreprenör, tjänsteutvecklare och sann evangelist för kundcentrering och kundupplevelse. Han är författare till boken ”Kundupplevelse – varför vissa organisationer lyckas… och andra inte”, samt grundare av företagen Custellence och Transformator Design. Daniel är mån om att förstå kunden på djupet och att eliminera varje skav i kundupplevelser.
Lyssna via Itunes, Spotify, Acast.

 


#9: Hanna Stjärne – SVT:s vd om pizzaprincipen

Hanna Stjärne har tidigare varit chefredaktör på UNT och programdirektör på SR. 2015 tog hon över förvaltarskapet och vd-stolen på SVT där hon efterträdde Eva Hamilton. Hur viktigt är det för SVT att vara i digital framkant? Hur upplevde hon egentligen metoo och vilka är hennes främst VD-tips? Det pratar hon om i VD-podden. Lyssna via Itunes, Spotify, Acast.

 

 


#8: Tuva Palm – smart teknik med kunden i fokus

Tuva Palm är idag en av Sveriges mäktigaste kvinnor inom tech-branschen. Allt började för 20 år sedan när hon klev in på KTH och tog sin civilingenjörsexamen inom datateknik. Sedan dess har det hänt mycket i Tuvas guldkantade karriär. Hon har bland annat digitaliserat och expanderat bolag som Klarna och Nordnet. I VD-podden pratar hon om framtiden, AI och att vara framgångsrik och paranoid. Lyssna via Itunes,Spotify, Acast.

 


#7: Christer Olsson – konsten att få det att hända

Ett extra långt avsnitt av VD-podden. Christer Olsson har lång erfarenhet av kulturutveckling, ledarskap och affärsmannaskap. Han har varit föreläsare i över 20 år och är coach till några av Nordens mest framstående ledare. I VD-podden låter han munnen gå varm om ämnen som hur man ska ta itu med bluffsyndromet, om värdebaserat ledarskap och att få saker att hända. Lyssna via Itunes, Spotify, Acast.

 

 


#6: Erik Ringertz – att driva chefslöst företag med Madonna som förebild

Erik Ringertz är modell för en ny oortodox typ av företagsledarskap som växer fram. Ett mer humant och naturligt sätt att driva företag. Han är en minst sagt prisad VD, men trots fått utmärkelser som Årets chef (2014) och Årets vd (2016) är han inte den som slår sig för bröstet. Han är VD för IT-konsultföretaget Netlight Consulting och i VD-podden pratar han om att driva företag utan titlar, kärleksfullt ledarskap och mycket mer! Lyssna via Itunes, Spotify, Acast.

 


#5: Per Schlingmann – lämna så mycket som möjligt åt slumpen

Författare, föreläsare och rådgivare med gedigen erfarenhet inom både politik och näringsliv. Som chefsstrateg för Moderaterna var han en nyckelperson i den förnyelseprocessen som ledde fram till Nya Moderaterna. Han har spännande tankar om det mesta – inte minst globalisering, urbanisering och digitalisering. Hans roman I maktens öga är utgångspunkten för TV-serien Den inre cirkeln som har premiär på Viaplay våren 2019. Lyssna via Itunes, Spotify, Acast.

 


#4: Ella Wahlgren – mjuka värden i en digital värld

Ella Wahlgrens första arbete inom kundservice var på Skandia och sedan dess har hon varit på PayEx, Svenska Spel och den gotländska familjeresorten Kneippbyn. Idag är hon föreläsare och konsult med den purfärska boken “Heppologi – En bok om värderingar och kärleksfullt ledarskap. Vad innebär egentligen hennes nykläckta term Heppologi? Och vad är styrkorna med att bedriva ett mjukt ledarskap? Lyssna via Itunes, Spotify, Acast. 

 


#3: Jonas Hammarberg – att nå digital världsklass

Jonas är en super-entreprenör inom IT-industrin. Han är idag certifierad coach, föreläsare och eftertraktad konsult inom organisation, kultur och ledarskap. Tillsammans med Viva Medias Arash Gilan har han även skrivit  bästsäljande handboken om digital transformation boken Get Digital or die trying. I VD-podden pratar han bland annat om sin syn på digitaliseringen och digital transformation. Lyssna via Itunes, Spotify, Acast.

 


#2: Karin Zingmark – maxat snack om digital kommunikation

Karin Zingmark har varit en nytänkande marknadschef på Microsoft, där hon axlade ansvaret att förnya företagets marknadsföringsstrategi. Idag driver hon eget och älskar att hjälpa människor att nå framgång inom digital kommunikation, ett ämne som hennes bok “Maxa snacket” avhandlar. I VD-podden pratar hon om digitalisering, kommunikation och hur man skapar en vinnande kundresa. Lyssna via Itunes, Spotify, Acast.

 


#1: Hélène Barnekow – vd:n som fick Telia kundbesatt

I första avsnittet får ni träffa en riktig digitaldrottning, Hélène Barnekow. Under flera år var hon VD för Telia och drev igenom en transformation där företaget blev allt mer kundbesatt. I VD-podden pratar hon om den resa hon gjorde med Telia, om sund företagskultur och om modernt ledarskap. Missa inte detta! Lyssna via Itunes, Spotify, Acast.

 

Har du tankar, frågor eller feedback?

Vivas integritetspolicy