Användarvänlighet

SEO-guide Del 4

Användarvänlighet (User Experience)

I takt med att sökmotorerna blir mer sofistikerade och alltmer efterliknar människor, så skiftar vårt fokus från enskilda rankingfaktorer till att istället optimera för en enskild sak, nämligen användarna.

På en global marknad är vi mer kräsna än någonsin. Vi vill ha relevant information och vi vill ha den snabbt! Därför är det viktigt att göra sig lättillgänglig för alla oavsett enhet (mobiltelefon, surfplatta eller dator).

Mobilanpassad webbplats

För att webbplatsen ska vara användarvänlig oavsett om man besöker den via smartphone, surfplatta eller dator så behöver siten vara mobilanpassad. Allra helst bör siten vara responsiv, det vill säga att webbplatsen utseende förändras utifrån skärmens storlek. Läs mer om SEO för mobiler i del 5 av SEO-guiden.

Laddningstid (Prestanda)

Enligt Google tappar de flesta webbplatser hälften av sina besökare medan siten laddar. I takt med att de mobila söken har ökat så har även vår tolerans för dåliga laddtider minskat. Sämre uppkoppling gör att sidor laddar långsammare och besökarna har en tendens att ge upp. Och det krävs inte många sekunder av laddtid för att besökarna ska lämna webbplatsen. Om en webbplats tar upp till fem sekunder att ladda så har sannolikheten att besökaren gett upp ökat med 90 %.

 

Så optimerar du webbplatsen prestanda:
  • Ladda bara upp bilder på webbplatsen som är så stora som de maximalt behöver vara. Tunga bildfiler är en av de vanligaste orsakerna till en seg webbplats.
  • Installera och konfigurera en cache som sparar webbplatsens innehåll i besökarens webbläsare. På det sättet behöver inte allt innehåll laddas in varje gång besökaren återkommer.
  • Minimera request till servern. Ju färre anrop för att hämta information från servern desto bättre.
  • Komprimera kod.
  • m.m.

Testa din webbplats laddtid på Test my site – ett verktyg från Google.

 

Navigering på webbplatsen

En tydlig navigering på webbplatsen hjälper dina besökare att hitta rätt. En tydlig intern länkning mellan sidor är också en SEO-fördel då Google får enklare att söka igenom varje sida. Men en meny är inte det enda sättet att guida besökaren rätt bland ditt innehåll. Det finns flera navigeringsmetoder man kan överväga på sin webbplats:

  • Meny – se till att menyn är enkel att använda både på dator och mobilen.
  • Interna länkar – länka väl valda ord i din text till mer användbar information på andra sidor på din webbplats.
  • Brödsmulor – brödsmulor (breadcrums) hjälper besökaren att identifiera var i hierarkin de befinner sig på en webbplats.

 

Så här kan breadcrumbs (brödsmulor) se ut på en webbplats.

 

SSL-certifikat

SSL-certifikat är en viktig trygghetsfaktor för besökare och ger förtroende för en webbplats. SSL står för “Secure Sockets Layer” och ett säkert sätt att skicka krypterad information mellan webbläsaren och server. Du har säkert sett att vissa domäner föregås av ett hänglås och ”https” i adressfältet. Detta beror på att de använder sig av ett SSL-certifikat.

SSL-certifikat är extra bra för dig som hanterar känslig information på din webbplats som t.ex. kortuppgifter eller personuppgifter. När besökaren ser att ni använder er av SSL-certfikat vet man att ni hanterar deras data på ett säkert sätt – mycket användarvänligt!
Läs mer om SSL-certfikat.

Viva Medias SEO-guide

1. SEO Onpage
(Innehåll)

2. SEO Onsite
(Struktur)

3. SEO Offpage
(Digitala relationer)