Sverige - Viva Media

SEO verktyg

Viktiga Google verktyg för att lyckas med din SEO-strategi

Artboard-13-copy-15-150x150

SEO-Guide Del 6
SEO-verktyg

Det finns massor av bra SEO-verktyg på marknaden. Oftast används olika sökmotoroptimeringsprogram för att hitta problem och brister på en webbplats, men även för statistik och analyser av olika slag. Här lyfter vi fram över 50 användbara SEO-verktyg och resurser som hjälper er att analysera och utvärdera effekten av er sökmotoroptimering.

Verktyg från Google

Google Analytics
http://www.google.com/analytics/
Analysera era besökare och deras beteende på er webbplats.

Google Search Console
https://search.google.com/search-console/about
Få teknisk feedback från Google om er webbplats för att kunna synas så bra som möjligt.

Google Trends
Google Trends
Google Trends är ett verktyg som visar människors sökbeteende och trender på Google.

Google test rich results
Test av utökade resultat
Testa den specifika sidan och se vilka utökade resultat som kan genereras av sidans strukturerade data.

Googles riktlinjer
https://support.google.com/webmasters/answer/35769
Riktlinjer för en kvalitativ webbplats

Google Webmaster Central (blog)
https://webmasters.googleblog.com/
Blogg med tekniska nyheter från Google.

PageSpeed Insights
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Analyseroch tips för webbplatsens prestanda.

Googles hjälpcenter
https://support.google.com/webmasters/
Dokumentation över vanliga frågor för webbansvariga.

Testverktyg för strukturerad data
http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets
Testa hur Google hanterar er strukturerade data.

Sökordsplaneraren
https://ads.google.com/intl/sv_se/home/tools/keyword-planner/
Se statistik för vilka sökbegrepp användare söker efter.

Verktyg för analys av länkar

Majestic SEO
https://majestic.com
Få en helhetsbild över dina inlänkar.

MOZ: Open Site Explorer
https://moz.com/researchtools/ose/
Analysera en webbsida och få förbättringstips ur ett SEO-perspektiv.

Link Research Tools
http://www.linkresearchtools.com/
Detaljerade länkrapporter.

Ahrefs
https://ahrefs.com/
Detaljerad data över dina inlänkar. Men även data för sökord

Supermetrics
http://supermetrics.com/
Importera och visualisera data genom att koppla ihop Google Analytics, AdWords, Facebook och Bing.

Verktyg för sökord – hittar rätt sökord 

Keywordtool
http://keywordtool.io/
Verktyg sökord för att hitta nya sökord och få ut sökvolym på sökorden och förslag på liknande ord.

Answer the public
https://answerthepublic.com/
Verktyg för sökordsanalys för att hitta vanliga frågor som är kopplat till sökordet.

Moz Keyword Explorer
https://moz.com/explorer
Moz har ett bra verktyg för att uppräcka nya sökord, genom att utgår från ett huvudsökord. Ge Moz förslag på andra likande sökord.

Übersuggest
http://ubersuggest.org/
Få förslag på sökord/sökfraser för olika språk och kategorier.

KWFinder
https://kwfinder.com/
Ett verktyg för att hitta sökord men med större fokus på att ett enkelt sätt hitta long-tail sökord.

WordStream
https://www.wordstream.com/keywords
Ett likande verktyg som keywordtool.io men har möjlighet att sortera sökord efter specifika branscher.

SEranking
https://seranking.com/
Heltäckande sökordsverktyg där man kan kartlägga sökbeteende, identifiera nya sökord, se hur domäner presterar organiskt.

Sistrix
https://www.sistrix.com/
Jättebra verktyg för att se den organiska synligheten och vad man syns på idag.

SEMrush
https://www.semrush.com/
Jättebra verktyg för att se den organiska synligheten och vad man syns på idag. Används ofta för att jämföra synlighet med konkurrenter.

Förutom ovan nämnda program för sökordsplanering så har även ArhefSistrix, SearchMetrics och SEMrush en funktion för att hitta nya sökord.

Verktyg för SEO-analys

Screaming Frog
http://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/
Analysera en webbplats onpage.

Netpeak
https://netpeak.net/
Spindel som crawlar din webbplats och får ut värdefull data.

Sistrix
https://www.sistrix.com/
Analysera synligheten i sökmotorer.

Moz SEO tools
http://moz.com/tools
Verktyg för sökmotoroptimering.

Woorank
http://www.woorank.com/
Snabb SEO-analys.

SearchMetrics
http://www.searchmetrics.com/en/
Ett komplett SEO-verktyg.

SEMrush
https://www.semrush.com/
Ett allt-i-allo-verktyg som både analysera teknisk seo men kan även användas som sökordsverktyg och länkverktyg.

Copyscape
http://copyscape.com/
Hjälper dig att hitta webbsidor som kopierat ert innehåll.

Siteliner
https://www.siteliner.com/
Kan identifiera andelen internt duplicerat innehåll samt genomsnittlig textlängd per sida. Verktyget mäter ut ett snitt/ medelvärde för branschen att benchmarka sig mot.

Panguin tool
https://barracuda.digital/panguin-seo-tool/
Visualisera effekten av Googles uppdateringar och er statistik.

Seo Tools for Excel
http://seotoolsforexcel.com/
Ett plugin till Excel för att jobba med SEO.

CuterRank
http://cuterank.net/
Ett bra och enkelt verktyg för att se positioner på Google. Gratisversion finns. Du kan ställa in vilket land du vill hålla koll på.

Wincher
https://www.wincher.com/
Testa dina placeringar på Google.

URL Profiler
https://urlprofiler.com/
Ett kraftfullt verktyg till att samla in data för exempelvis länkar, content och social närvaror.

Övriga resurser

Pingdom website speed test
http://tools.pingdom.com/fpt/
Analysera webbplatsens prestanda.

Real User Monitor (RUM)
https://www.pingdom.com/lp/real-user-monitoring
Statistik på hur din webbplats laddas för användare på en viss webbläsare, enhet eller land.

Web Page test
http://www.webpagetest.org/
Detaljerad prestandaanalys.


Schema Markup Validator
https://validator.schema.org/
Denna sidan kan även hjälpa till att generera HTML-kod i rätt format för strukturerad data.

GTmetrix
https://gtmetrix.com/
Prestandaanalys med tydlig förklaringar.

SERP Preview Tool
https://www.portent.com/serp-preview-tool
Testa din titel och meta-description och se hur den ser ut på Google.

Crazy Egg
http://www.crazyegg.com/
Ett verktyg som ger dig information om vart besökare klickar på en webbsida och vad dom gör.

Domaintools
https://research.domaintools.com/ – Här kan man se information om domänen som exempelvis hur gammal domänen är, IP adress, webbhotellet som används m.m.

Down for Everyone or Just Me
https://downforeveryoneorjustme.com/ – Om du inte kan nå en webbsida kan du genom detta verktyget om webbsidan endast inte fungerar för dig eller om den ligger nere för alla.

Sucuri
https://sitecheck.sucuri.net/
Denna söker igenom webbsidan. Verktyget kommer att kontrollera webbplatsen för känd skadlig programvara, virus, svartlistningsstatus, webbplatsfel, inaktuell programvara och skadlig kod (malware). Ibland kan annonser stängas av pga att skadlig kod finns på hemsidan – detta kan vara ett sätt att identifiera den skadliga koden. 

Highervisibility (tidigare serpsim)
https://www.highervisibility.com/seo/tools/serp-snippet-optimizer/
Ett sätt att visuellt se hur titel och metabeskrivnignar kommer se ut i sökresultatet och om man håller sig inom rekommenderad längd.

Tillägg i Chrome 

SEO Meta in 1 Click – Bra SEO-översikt och visar övergripande SEO-information (Titel, metabeskrivning, huvudrubriker, rubrikstruktur m.m.) för den specifika URL:en man är inne på.

Responsive viewer – Test av responsiv design. Webbplatsen laddas in i olika skärmstorlekar och du kan i realtid testa och se hur webbplatsen fungerar på olika enheter. 

Robots Exclusion Checker Är utformad för att visuellt indikera om något hindrar din sida från att genomsökas eller indexeras av sökmotorer.

Link redirect trace – Är ett verktyg som bl.a. visar omdirigeringsvägar, sidans statuskod (200, 301, 302, 404), canonicals m.m.

Tag assistant – Identifierar vilka Google Script som finns på sidan. Här kan man se om bl.a. Google Analytics & Google Tag Manager finns på sidan, vilket ID dessa har och om de fungerar som de ska. 

LighthouseÄr ett verktyg för att förbättra prestandan/ kvaliteten på webbsidor. Rapporten visar bl.a. prestandan, tillgängligheten, SEO m.m.

Håll dig uppdaterad inom SEO – följ Viva Medias Blogg

Viva Medias SEO-Guide

onpage-150x150

1. SEO Onpage
(Innehåll)

onsite-150x150

2. SEO Onsite
(Struktur)

Artboard-13-copy-12-150x150

3. SEO Offpage
(Digitala relationer)

Artboard-13-copy-13-150x150

4. Användarvänlighet
(User Experience)

Artboard-13-copy-14-150x150

5. SEO för mobiltelefoner

Artboard-13-copy-15-150x150

6. SEO-verktyg