Sökmotoroptimering för mobiltelefoner

SEO-Guide Del 5
SEO för mobiltelefoner

I takt med att allt mer trafik sker via mobila enheter så håller även Google på att anpassa sig efter detta. Den 21 april år 2015 gjorde Google om sitt index till att ranka mobilanpassade webbplatser högre än webbplatser som inte var mobilanpassade. Detta kom i folkmun att kallas ”Mobilegeddon” då det hade en väldigt stor påverkan. År 2018 står vi återigen inför en ny förändring av Googles index när de börjar förändra sitt index igen till att bli ett Mobile first-index.

 

Så fungerar Googles mobile index

Fram till nu har Google först genomsökt din webbplats på datorn och lagt till den i sitt index och sedan besökt webbplatsen från mobilen och indexerat den med. Under 2018 kommer dock Google vända på detta, och istället genomsöka den mobila webbplatsen först. Din ranking kommer alltså i huvudsak att baseras på hur bra din mobila webbplats är.

 

Responsiv eller mobilanpassad webbplats

Att ha två separata webbplatser, en som är anpassad för dator (desktop) och en anpassad för mobila enheter, kräver mer jobb, än att ha en så kallad responsiv webbplats. En responsiv webbplats anpassar designen efter skärmens storlek.

Om man har två olika webbplatser, en anpassade för mobilt och en anpassad för dator så behöver man säkerställa att Google kan genomsöka båda webbplatserna utan problem. Man måste även säkerställa att samma innehåll finns tillgängligt på båda. Om man t.ex. visar mindre text på den mobila webbplatsen än på desktop-varianten så är risken att man kommer tappa i relevans och ranking när Google ställer om till sitt Mobile first-index. Vi rekommenderar att man använder sig av en responsiv webbplatsdesign, som erbjuder samma innehåll oavsett skärmens storlek.

 

Testa din mobila webbplats

Med verktyget Google Mobilvänlighetstest kan du testa och få kortfattad feedback från Google på hur er webbplats ser ut och renderas på en mobiltelefon (och desktop), med fokus på användarvänlighet och prestanda.

 

Google stödjer tre olika konfigurationer av mobilanpassning:
  • Sidor med responsiv design (rekommenderas av Google).
  • Sidor med dynamic serving. Visar olika innehåll för mobil och desktop-användare på servernivå.
  • Sidor med separata webbadresser (subdomän) olika webbadresser för mobil och desktop.

 

Röstsökningar ökar från mobila enheter

Google förutspår att 50 % av alla mobila frågor år 2020 kommer ske via röstsökningar. Tjänster och enheter som stödjer röstigenkänning fortsätter att växa med bl.a. Siri från Apple. Detta beteende speglar även av sig inom sökmotoroptimering. Tänk på besvara frågor i ditt innehåll på webbplatsen och använd dig gärna av ett talspråk där det passar.

 

Läs mer:

Responsiv webbplats
Googles riktlinjer för mobila webbplatser
Googles Mobile First index
Mobilanpassade webbplatser blir en rankingfaktor 2015

Viva Medias SEO-Guide

1. SEO Onpage
(Innehåll)

2. SEO Onsite
(Struktur)

3. SEO Offpage
(Digitala relationer)