SEO OffPage

SEO-Guide Del 3
SEO Offpage 
(Digitala relationer)

Digitala relationer

Inom SEO OffPage frågar vi oss hur webbplatsens digitala relationer ser ut. Vilka gillar och länkar till webbplatsen? Webbsidans exponering är ofta avgörande för att nå topplaceringar i sökresultaten. När ni har ett bra innehåll med en bra struktur är det viktigt att fler hittar till ert innehåll och förstår att ni finns.

 

Så fungerar länkar – den korta versionen

När man länkar från sin webbplats till en annan webbplats gör man det för att man vill hjälpa sina besökare hitta till bra innehåll hos någon annan. Länken blir då som en slags rekommendation. Googles algoritm baseras på just detta, länkar mellan webbplatser. Genom att få länkar från andra till er webbplats ökar era möjligheter till god ranking i sökresultatet. Varför? Google vill visa de webbplatser som ger användaren bäst svar samt som andra användare rekommenderar. Länkar är en viktig del inom sökmotoroptimering!

”Marknadsföring av din webbplats och länkar av god kvalité kan leda till ett bättre rykte för din webbplats.”
Citat från Google

Så fungerar länkar – den långa versionen

Sida A länkar till Sida B – detta tolkar sökmotorerna som att Sida A röstar på Sida B. Sida A överför en del av sin kraft till Sida B, vilket stärker Sida B och hjälper den till bättre ranking på Google.

Om vi i exemplet ovan lägger till ordet “Internetmarknadsföring” i länktexten betyder det att Sida A länkar till Sida B med länktexten “Internetmarknadsföring”. När Google ser detta tolkas det som att Sida A röstar för att Sida B är relevant för sökningar som relaterar till ordet “Internetmarknadsföring”, vilket i sin tur kommer hjälpa Sida B till bättre ranking på sökfraser som innehåller det ordet.

 

Tips för länkar:

  • Undvik länkar från lågkvalitativa webbplatser, de kan skada er ranking istället för att förbättra den.
  • Tänk alltid kvalitet framför kvantitet.
  • Tänk på vad som står i länktexten (anchor text).
  • Undvik att få för många inlänkar med samma länktext.
  • Håll koll på er länkprofil och säkerställ att den ser naturlig ut. Sökmotorerna utvärderar hela tiden länkarna till webbplatsen och tittar bl.a. på var länkarna kommer ifrån, vad som står i dem etc. Detta gör Google för att beräkna länkens värde och trovärdighet.

 

Så förtjänar ni era inlänkar

För att få naturliga och bra länkar som hjälper er ranking kommer här tre tips.

Erbjud unikt innehåll

Fundera över vad ni kan erbjuda era besökare. Det ska vara unikt innehåll som inte era konkurrenter har på sina webbplatser. Gör en undersökning och fråga er målgrupp om vad de har för behov och vad de vill ha, för att få fram idéer som ni vet era besökare gillar. Det kan t.ex. handla om användbara guider eller detaljerade produktbeskrivningar.

Erbjud ett uppdaterat innehåll

Genom att ha någon form av nyhetsflöde, t.ex. en blogg, ger ni både användare och sökmotorer en anledning att återkomma oftare. Om ni skriver om nyheter i er bransch eller företaget där användarna upplever innehållet som intressant och värdefullt är chansen stor att de länkar till det för att berätta för sina vänner.

Exempel på uppdaterat innehåll:

  • Produktnyheter
  • Branschnyheter
  • Nya bilder & videos
  • Företagsnyheter & Pressreleaser
  • Tips & Guider
  • Intervjuer
  • Krönikor
  • Analys & Tester

 

Skapa digitala relationer

Inget är så förtroendeingivande som rekommendationer från andra seriösa aktörer. Har ni vänner, partners eller kontakter i branschen som kan och vill rekommendera er? Har ni frågat? Rekommendationer kan även komma från nöjda kunder. Bloggtips: 10 sätt att arbeta med ditt textinnehåll för att få fler länkar

Social aktivitet

Åsikterna kring social aktivitet och dess inverkan på en webbsidas ranking är olika. Det finns idag ingen direkt koppling mellan social aktivitet och förbättrad ranking, dock finns det flera indirekta kopplingar som har en positiv effekt för en webbsidas SEO.

Google My Business

Om du driver ett lokalt företag kan du lägga till dess information till Google My Business för att bättre nå kunder via Google Maps och webbsökningar. Google My Business förknippas ofta med uttrycket “lokal sökmotoroptimering” vilket innefattar SEO med fokus på utvalda geografiska områden.

Viva Medias SEO-guide

1. SEO Onpage
(Innehåll)

2. SEO Onsite
(Struktur)

3. SEO Offpage
(Digitala relationer)